Oferta DCT Gdańsk została wybrana w przetargu ogłoszonym przez Port Gdańsk na dzierżawę terenów w granicach portu, które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego. W rezultacie wygranego postępowania, DCT Gdańsk wybuduje trzecie nabrzeże głębokowodne i zwiększy swoją przepustowość o połowę.
18 września 2020 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił postępowanie konkursowe, a 23 lipca 2021 roku nastąpiło oficjalne ogłoszenie wyników. Komisja konkursowa przyjęła ofertę DCT Gdańsk – największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim.
Dzięki temu wyborowi możliwe będzie wybudowanie nowego terminalu Baltic Hub 3 – na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
Nowy terminal już w 2024 roku
W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (2 mld zł), powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.
Dodatkowo, w ramach projektu Baltic Hub 3, zakupionych zostanie 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.
Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku.
Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych.
Od momentu rozpoczęcia przez DCT Gdańsk operacji w 2007 roku, wybudowano już dwa terminale morskie (T1 i T2 – uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (Twenty-Foot Equivalent Units).
W 2020 roku DCT Gdańsk był notowany jako jeden z 15 największych terminali kontenerowych w Europie.
DCT Gdańsk ma trzech udziałowców – PSA International (40 proc.), Polski Fundusz Rozwoju (30 proc.) i IFM Investors (30 proc.).
„Wzmocni pozycję polskiej gospodarki”
„Ten port to bardzo duża szansa dla Polski. Nowe możliwości przeładunkowe to zasadnicze zwiększenie potencjału. Ten trzeci etap rozbudowy portu, wraz z czwartym, który widnieje na horyzoncie, to znakomita szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć kolejowych, drogowych, a przede wszystkim morskich szlaków” – powiedział podczas konferencji prasowej premier RP Mateusz Morawiecki.
Jak dodał, Polska od lat rozbudowuje konsekwentnie połączenia kolejowe i drogowe, aby zwiększyć potencjał komunikacyjny kraju.
„Miejsca pracy w portach są wysoko płatne. Małe polskie firmy się umiędzynaradawiają i poznają światowe praktyki i dzięki temu coraz bardziej eksportują. To oznacza z kolei repatriację gospodarki. Nasz rozwój jest rozwojem wewnętrznym i te inwestycje zasadniczo do tego się przyczyniają” – mówił premier Morawiecki.
„Ta inwestycja dla Trójmiasta jest niezwykle ważna. Kiedyś polskie porty notowały 60 mln ton przeładunków, dzisiaj polskie porty przeładowują ponad 100 mln ton, nie zatrzymujemy się” – dodał wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk.
Wielkie nadzieje z inwestycją wiąże także prezes Portu Gdańsk. „Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś Super Portem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Chcemy być portem pierwszego wyboru dla naszych południowych sąsiadów – ten strumień ładunków chcemy odwrócić, aby płynął z Północy na Południe – mówi Łukasz Greinke.
„Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg – Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk” – mówi Charles Baker.
Według Zsolta Katony, dyrektora zarządzającego Maersk na Europę Wschodnią, Gdańsk jest ważną częścią sieci Maersk z jasną propozycją wartości dla rosnącego rynku Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji.
„W styczniu 2010 r. Maersk i DCT uruchomiły rewolucyjny bezpośredni serwis łączący Daleki Wschód z Gdańskiem. Od tego czasu byliśmy świadkami silnego rozwoju terminalu, a dziś DCT stał się partnerem firmy Maersk w tworzeniu rozwiązań E2E dla klientów” – mówi Zsolt Katona.
Lokalna społeczność i środowisko ma być priorytetem
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i DCT Gdańsk deklarują, że inwestycja będzie realizowana z poszanowaniem środowiska i lokalnej społeczności.
Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży.
Spółki zapowiadają, że plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.