{"vars":{{"pageTitle":"Dyrektorzy firm widzą w AI sposób na cięcia kosztów. Tylko narazie go nie wykorzystują","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ai","biznes","deloitte","firmy","najnowsze","sztuczna-inteligencja"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"26 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":698103}} }
300Gospodarka.pl

Dyrektorzy firm widzą w AI sposób na cięcia kosztów. Tylko narazie go nie wykorzystują

W Polsce 83 proc. dyrektorów finansowych (CFO) dostrzega znaczenie sztucznej inteligencji (AI) w kontekście strategii biznesowej, ale proces adaptacji nowej technologii rozpoczęło na razie 8 proc. firm, wynika z raportu firmy Deloitte „CE CFO Survey – Getting ready for the GenAI journey?”.

Jednocześnie 40 proc. ankietowanych ocenia, że jest jeszcze zbyt wcześnie, aby określić sposób, w jaki ich organizacje zamierzają korzystać ze sztucznej inteligencji. Inny wniosek raportu wskazuje, że dla połowy ankietowanych w Polsce i w regionie generatywna AI ma stanowić sposób na redukcję kosztów.

Wraz z popularyzacją narzędzi bazujących na generatywnej sztucznej inteligencji rośnie świadomość znaczenia tej technologii dla działalności przedsiębiorstw. W Polsce już 83 proc. badanych CFO dostrzega znaczenie AI w kontekście strategii biznesowej, co obok Rumunii jest najwyższym wynikiem w regionie.

W Czechach i Słowacji podobną opinię podziela tylko co drugi ankietowany, ale jednocześnie południowi sąsiedzi Polski wydają się być najbardziej zaawansowani w adopcji nowej technologii – 20 proc. słowackich i czeskich CFO wskazało, że w ich firmach wdrażanie nowych rozwiązań AI już stało się częścią strategii biznesowej (w porównaniu do 8 proc. w Polsce).


Zobacz też: Sztuczna inteligencja może pogłębić kryzys klimatyczny. Jest bardzo energochłonna


Co czwarta środkowoeuropejska firma jest na etapie pozyskiwania wiedzy o AI, co jest tendencją widoczną także na naszym rynku. Patrząc całościowo na region Europy Środkowo-Wschodniej, co trzeci ankietowany CFO uważa, że jest jeszcze zbyt wcześnie, aby określić sposób, w jaki ich organizacje zamierzają korzystać ze sztucznej inteligencji. W Polsce jest to 40 proc.. Jedynie 4 proc. organizacji w regionie czeka i obserwuje działania konkurencji w zakresie implementacji AI – wskazuje raport.

Które sektory wdrażają AI?

Różnicę w podejściu do inwestycji w AI widać także w zależności od sektora m.in. w postaci nakładów, jakie przedstawiciele danej branży zamierzają przeznaczać na rozwój nowej technologii. Liderem w tej kategorii w regionie jest sektor finansowy: niemal co drugi podmiot z tej branży planuje wydać na rozwój AI ponad 1 proc. swojego budżetu. Podobna skala inwestycji rozważana jest przez 38 proc. firm z sektora technologii, mediów oraz telekomunikacji oraz 37% podmiotów oferujących usługi biznesowe i profesjonalne. Najmniej gotowych do przeznaczania na AI więcej niż 1% budżetu znajduje się wśród przedstawicieli sektora przemysłowego (24 proc.) oraz farmaceutycznego (20 proc.).

Jakie korzyści niesie AI?

Perspektywa braku stabilności warunków ekonomicznych w trakcie najbliższych dwunastu miesięcy skłania dyrektorów finansowych do poszukiwania w pierwszej kolejności narzędzi umożliwiających poprawę sytuacji finansowej ich organizacji. Dla połowy ankietowanych w Polsce i w regionie generatywna AI ma stanowić sposób na redukcję kosztów. Drugą z oczekiwanych przez nich korzyści jest poprawa dokładności modeli i prognoz, co może pomóc w szybszym reagowaniu na zmiany w otoczeniu biznesowym. Aktualnie jedynie co trzeci respondent wskazuje na korzyści w zakresie tworzenia nowych produktów i usług. Przewiduje się jednak, że w dłuższej perspektywie główną wartością z zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji ma być zdolność do tworzenia innowacji i transformacji przedsiębiorstwa. Obecnie najwięcej zwolenników wykorzystania AI do innowacji w obszarze nowych produktów i usług pochodzi z Rumunii (42 proc.) oraz Czech (40 proc.), podczas gdy w Polsce takie zastosowanie nowych narzędzi wymienia co trzeci badany. Polscy respondenci w mniejszym stopniu widzą także możliwość wykorzystania nowej technologii w obsłudze klienta (17 proc. vs. średnio do 34 proc. dla regionu). Jednak w odróżnieniu od innych rynków polscy CFO jako jedną z głównych zalet generatywnej AI wymieniają możliwość zwiększenia skali swojej działalności (36 proc. vs. średnio 22 proc. dla pozostałych krajów).


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Polscy respondenci, tak jak przedstawiciele pozostałych krajów Europy Środkowej, za kluczowe wyzwanie w procesie adaptacji nowej technologii uznają posiadanie odpowiednio wykształconych pracowników (71 proc., co jest najwyższym wynikiem w regionie) oraz kwestie związane z zasobami technologicznymi i jakością danych (58 proc. w Polsce i 50 proc. w regionie). Do najważniejszych wyzwań polscy ankietowani zaliczają dodatkowo konieczność zapewniania bezpieczeństwa danych i użytkowników (57 proc. vs. średnia 41proc. dla regionu) oraz zgodność z przepisami prawa (24 proc. vs. średnia 14 proc.). W Europie Środkowej na trzecim miejscu na liście barier uplasował się koszt związany z inwestycją (48 proc. wskazań) – wynika z raportu.

Czytaj także: