{"vars":{{"pageTitle":"EBI wypłaci 10 mld zł. Będą dopłaty na bezemisyjne samochody ciężarowe","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ciezarowki-bezemisyjne","ebi","fundusze-europejskie","magazyny-energii","najnowsze","samochody-elektryczne","sieci-elektroenergetyczne","transformacja-energetyczna"],"pagePostAuthor":"Katarzyna Mokrzycka","pagePostDate":"10 października 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"10","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":727812}} }
300Gospodarka.pl

EBI wypłaci 10 mld zł. Będą dopłaty na bezemisyjne samochody ciężarowe

Europejski Bank Inwestycyjny zaakceptował wnioski na wsparcie transformacji energetycznej w Polsce. Środki trafią do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, a dalej do firm, które budują np. magazyny energii i sieci energetyczne.

Europejski Bank Inwestycyjny wesprze polską transformacje energetyczną największą do tej pory pulą środków z Funduszu Modernizacyjnego na poziomie 10 mld zł – poinformowała minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

EBI zaakceptował wnioski.

Te środki trafią do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na trzy zupełnie nowe programy, których do tej pory brakowało w systemie i podwyższenie budżetu czwartego [programu]” – powiedziała minister Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej.

Pierwszy nowy program, z budżetem 4 mld zł, będzie dotyczył wsparcia wielkoskalowych magazynów energii.

Program będzie ogłaszany na przełomie roku, więc pierwsze nabory już niedługo. Minimalna moc dofinansowywanych magazynów to 2 MW, a pojemność 4 MWh. Dotacja może wynieść od 45 proc. kosztów kwalifikowanych do 65 proc. w przypadku małych firm i 55 proc. w przypadku średnich” – dodała prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.

Drugi nowy program będzie miał budżet 2 mld zł i będzie dotyczył budowy/rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby budowy ogólnodostępnej sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych dużej mocy.

Nabór ruszy w I kwartale 2025 r. Program skierowany jest do operatorów systemu dystrybucyjnego i obejmie dotacje do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy czym projekty muszą umożliwiać minimalną moc stacji ładowania 700 kW przy sieci TEN-T oraz 350 kW przy centrach i bazach logistycznych” – wskazała Zawadzka-Stępniak.

Trzeci program, również z budżetem 2 mld zł, będzie dotyczył zakupu lub leasingu bezemisyjnych pojazdów ciężarowych, kategorii N2 i N3. Tu także nabór ma ruszyć w 2025 r., a poziom dofinansowania ma wynieść do 60 proc. kosztów kwalifikowanych, maksymalnie do 400 tys. zł w przypadku pojazdów kat. N2 (od 3,5 do 12 ton) i do 750 tys. zł w przypadku pojazdów kat. N3 (powyżej 12 ton).

Pozostałe 2 mld zł trafi na podwyższenie do 3 mld zł z dotychczasowego 1 mld zł budżetu programu Energia dla wsi.

To program dedykowany dla rolników i spółdzielni energetycznych, z którego finansowane są głównie biogazownie. Na dzisiaj w złożonych wnioskach mamy w nim już ok. 1,9 mld zł” – podsumowała prezes NFOŚiGW.

Więcej o transformacji energetycznej: