{"vars":{{"pageTitle":"Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw. To nie firmy handlowe są najaktywniejsze","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["firma","geopolityka","handel","najnowsze","przemysl","rentownosc","rynki-zagraniczne","transport"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"13 marca 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":737776}} }
300Gospodarka.pl

Ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw. To nie firmy handlowe są najaktywniejsze

Działalność na rynkach zagranicznych lub plany podjęcia takiej działalności dotyczą co trzeciej polskiej firmy, wynika z badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego. W 2024 r. 27 proc. firm działało na rynkach zagranicznych i prawie wszystkie chciały kontynuować tę działalność w 2025 r.

Wśród badanych przedsiębiorstw 73 proc. nie działało w 2024 r. na rynkach zagranicznych, ale z tej grupy plany podjęcia takiej działalności w 2025 r. miało 7 proc. firm. Na rynki zagraniczne częściej wchodzą większe przedsiębiorstwa. Wśród dużych i średnich to ponad 40 proc. firm, wśród małych i mikroprzedsiębiorstw to niecałe 30 proc. – czytamy w „Tygodniku PIE”.

Według badań przeprowadzonych w grudniu 2024 r. na próbie 1000 firm, na rynkach zagranicznych działa 49 proc. firm z sekcji „Informacja i komunikacja” oraz 48 proc. z sekcji „Transport i gospodarka magazynowa”. Aktywnością za granicą wyróżniają się też przedsiębiorstwa z przetwórstwa przemysłowego (39 proc.) oraz firmy zajmujące się działalnością w zakresie usług administrowania lub działalnością wspierającą (38 proc). Poza tym na rynki zagraniczne wchodzi co trzecia firma handlowa oraz co trzecia firma związana z działalnością profesjonalną, naukową lub techniczną.

Wzrost popytu na produkty i usługi

Działalność na rynkach zagranicznych przekłada się na wzrost popytu na oferowane produkty lub usługi. W 2024 r. w informacji i komunikacji wzrost popytu odczuło 38 proc. firm działających za granicą, wobec 29 proc. firm działających tylko w kraju. W transporcie i gospodarce magazynowej było to odpowiednio 27 i 15 proc. Podobną tendencję obserwujemy w działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej – czytamy dalej.

Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny, działalność na rynkach zagranicznych przekłada się na lepszą ocenę sytuacji finansowej oraz wzrost rentowności. Dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową w 2024 r. deklarowała ponad połowa (55 proc.) firm handlowych działających za granicą, a wzrost rentowności 35 proc. Natomiast firmy handlowe działające tylko na rynku polskim rzadziej wskazują na wzrost rentowności (24 proc. wskazań) oraz na dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową (49 proc.).

Niestabilność geopolityczna

Według PIE, firmy działające na rynkach zagranicznych są bardziej narażone na niestabilność geopolityczną. W przetwórstwie przemysłowym 44 proc. przedsiębiorstw działających również poza krajem wskazało niestabilność geopolityczną jako barierę silnie utrudniającą prowadzenie działalności, podczas gdy wśród firm działających wyłącznie w Polsce odsetek ten wyniósł 26 proc. Niestabilność geopolityczną odczuwają też silnie firmy informatyczne (51 proc. działających na rynkach zagranicznych), transportowe (45 proc.), a także zajmujące się działalnością profesjonalną, naukową lub technologiczną (54 proc.).

Zagrożenia geopolityczne, w tym zmiany polityczne, zmiany w polityce handlowej i celnej, są obecnie szczególnie widoczne i bacznie obserwowane przez przedsiębiorstwa. Polskie firmy działające na rynkach zagranicznych napotykają na wiele wyzwań i zagrożeń, które utrudniają im ekspansję oraz utrzymanie się na nowych rynkach. Pomimo tych trudności, działalność zagraniczna daje firmom ogromne szanse na rozwój i zwiększenie ich potencjału rynkowego – podsumowano.

Polecamy też: