{"vars":{{"pageTitle":"Elektryfikacja kolei postępuje. Ale długość sieci od 1990 roku zmniejszyła się","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["elektryfikacja","elektryfikacja-transportu","eurostat","infografika","kolej","main","najnowsze","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"20 marca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":694632}} }
300Gospodarka.pl

Elektryfikacja kolei postępuje. Ale długość sieci od 1990 roku zmniejszyła się

Sieć zelektryfikowanych linii kolejowych w ciągu ponad trzech dekad powiększyła się o jedną trzecią. Mimo tego, łączna długość linii kolejowych spadła, wynika z najnowszych danych Eurostatu. Wśród krajów, które odnotowały likwidację linii kolejowych, jest oczywiście Polska. 

W 2022 r. długość zelektryfikowanych linii kolejowych w krajach Unii Europejskiej osiągnęła 115 tys. km. Oznacza to wzrost o jedną trzecią (31 proc.) w porównaniu z 1990 rokiem, wynika z danych Eurostatu, agendy UE, zajmującej się gromadzeniem danych o państwach członkowskich.

Oznacza to, że w ciągu 34 lat długość zelektryfikowanej sieci zwiększyła się w tym czasie o 88 tys. km. Łącznie sieć kolei w UE ma długość 202 tys. km, a jej większość, bo 57 proc. stanowią linie zelektryfikowane.


Czytaj także: Tak w Polsce zwijała się kolej. „Skala dewastacji po 1989 była dramatyczna” [WYWIAD]


Elektryfikacja jest kluczowym elementem modernizacji sieci kolejowych. Zmniejszają negatywny wpływ transportu kolejowego na środowisko, czyniącym kolej środkiem niskoemisyjnym – zwłaszcza w porównaniu z transportem drogowym i lotniczym, silnie uzależnionymi od paliw kopalnych.

Udział zelektryfikowanych linii kolejowych jest jednak niejednorodny na poziomie poszczególnych krajów UE. Pokazuje to poniższa mapka:

Uwagę zwraca choćby Luksemburg, gdzie prawie wszystkie linie kolejowe zostały zelektryfikowane (97 proc.). Wysokie udziały odnotowano także w Belgii (88 proc.), Bułgarii i Szwecji (po 75 proc.) oraz w Holandii (74 proc.).

Polska plasuje się mniej więcej w połowie stawki z wynikiem 63 proc. Udział linii zelektryfikowanych pozostał bardzo niski w Irlandii (3 proc.) oraz w krajach bałtyckich na Litwie (8 proc.), Estonii (12 proc.) i Łotwie (13 proc.).

Jednak linii kolejowych jest mniej

O ile udział linii kolejowych zelektryfikowanych wykazywał tendencję wzrostową, o tyle łączna długość linii kolejowych od 1990 roku w UE spadła. Nieznacznie, bo o 7,5 proc. Zdecydowanie mniej eksploatowanych linii kolejowych zgłosiła Polska, Łotwa, Francja i Niemcy.

Z drugiej strony sieć kolejowa znacznie się rozwinęła w Hiszpanii, Estonii i Holandii, częściowo dzięki budowie kolei dużych prędkości.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami, subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Jednocześnie od 1995 r. kraje europejskie inwestowały średnio o 66 proc. więcej funduszy w rozbudowę i renowację dróg niż w linii kolejowych. Taki rozrost sieci dróg przyczynił się do wzrostu popytu na transport drogowy: o prawie jedną trzecią w ciągu trzech dekad.

Likwidacja linii kolejowych ma wpływ na społeczności wiejskie, które borykają się z problemem wykluczenia transportowego. Zwłaszcza, że wiele z nich można by było stosunkowo szybko odtworzyć. To o tyle przewrotne, że samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe odpowiadają za 72 proc. emisji pochodzących z transportu w Europie. Kolej – za zaledwie 0,4 proc.

Czytaj także: