We wrześniu w Polsce zarejestrowano 1 506 nowych samochodów osobowych całkowicie elektrycznych (BEV), wynika z PEVO Index, przygotowywanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, IBRM Samar oraz Otomoto. To oznacza wzrost rok do roku o 18 proc.
We wrześniu 2024 r. w Polsce było dokładnie 74 184 samochodów całkowicie elektrycznych. Mowa łącznie o autach osobowych, dostawczych i ciężarowych.
Natomiast park osobowych BEV składał się z 66 853 sztuk. Zarejestrowano 1 506 nowych pojazdów tego typu. Mamy więc do czynienia ze wzrostem o 18 proc. rok do roku. Jednocześnie, jak wynika z Indeksu, udział BEV w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł we wrześniu 3,6 proc., wobec 3,3 proc. rok wcześniej. Najpopularniejszymi nowymi osobowymi modelami BEV są Tesla Model 3, Tesla Model Y i Audi Q4 e-tron.
Przy czym wzrosła nie tylko liczba rejestracji nowych aut, ale też i liczba ogłoszeń dotyczących używanych osobowych samochodów całkowicie elektrycznych. We wrześniu na portalu Otomoto było ich 4 512. To oznacza wzrost rok do roku o 23 proc. Mimo to udział ogłoszeń dotyczących samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych wciąż jest niski i wynosi 1,1 proc. Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku w Polsce są Nissan Leaf, BMW i3 oraz Tesla Model 3.
Coraz więcej punktów ładowania
W raporcie znalazły się też informacje dotyczące punktów ładowania. We wrześniu liczba punktów ładowania zwiększyła się o 237. Łącznie w Polsce na koniec września funkcjonowały 7 962 ogólnodostępne punkty. Czyli ich liczba wzrosła o 46 proc. rok do roku.
Jak wskazują autorzy Indeksu, największy udział w sieci infrastruktury ładowania w Polsce miały ładowarki o mocy do 22 kW (60 proc.), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Pod koniec września kierowcy EV mogli w Polsce korzystać z 1 122 takich urządzeń (26 proc. udziału).
Wśród miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych pierwsza jest Warszawa (634 punkty we wrześniu br.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (317), Szczecin (266), Kraków (230) i Łódź (226).
Polecamy również:
- Samochody elektryczne na specjalnych prawach. Nowy pomysł na zwiększenie ich sprzedaży
- Wraca spór o europejskie cła na chińskie samochody elektryczne. Pekin ostrzega Brukselę
- Za ciche, za szybkie, za ciężkie. Samochody elektryczne bardziej niebezpieczne dla pieszych od aut spalinowych
- UE wprowadza cła na chińskie samochody elektryczne. Mogą obowiązywać wstecznie