{"vars":{{"pageTitle":"Emisje CO2 w UE spadły o 1\/3. Ale w jednym z sektorów stale rosną","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["emisje-co2","energetyka","eurostat","fit-for-55","klimat","main","najnowsze","przemysl","transport"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"24 sierpnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":345116}} }
300Gospodarka.pl

Emisje CO2 w Unii spadły o 1/3. Ale większe zmiany ciągle hamuje transport

Emisje gazów cieplarnianych z krajów UE spadły o niemal jedną trzecią w ciągu ostatnich 30 lat. Cały czas jednak w jednym sektorze notujemy wzrost emisyjności.

Według najnowszych danych Eurostatu, poziom emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej zmniejszył się o 32 proc. Dotyczy to okresu od 1990 do 2020 roku.

Unijny urząd statystyczny opublikował właśnie najnowsze dane, prezentujące wielkość emisji w UE w poszczególnych sektorach gospodarki.

Wynika z nich, że w 2020 roku UE wyemitowała 3,35 mld ton ekwiwalentu CO2 – czyli o 1,55 mld mniej, niż w 1990 roku. To ok. 3,24 tony dwutlenku węgla mniej na każdego mieszkańca UE.

Redukcja to zasługa zmian w miksie energetycznym na rzecz większego udziału odnawialnych źródeł energii, ale także zwiększania efektywności energetycznej, wskazuje Eurostat.

Transport wielkim hamulcowym

Dane Eurostatu uwzględniają wielkość emisji w ośmiu gałęziach gospodarki. Są to m. in. przemysł, przemysł energetyczny, emisje z gospodarstw domowych i sektora usług, transport oraz rolnictwo.

W sześciu z siedmiu omówionych przez analityków Eurostatu sektorów udało się na przestrzeni trzech dekad od 1990 roku ograniczyć wielkość emisji ekwiwalentu CO2. Jednak w jednej z gałęzi cały czas utrzymuje się trend wzrostowy. Chodzi o transport.

W latach 1990-2019 emisje w tym sektorze wzrosły o jedną trzecią (33 proc.), czyli o 241 mln ton ekwiwalentu CO2. Mniejszy wskaźnik za okres do 2020 roku to „zasługa” pandemii Covid-19. Lockdown i rezygnowanie z podróży bardzo mocno przyczyniły się do zmniejszenia intensywności transportu. Do 2019 roku włącznie zarówno transport pasażerski jak i towarowy wykazywały w Europie trend wzrostowy.

Wskaźniki obrazujące aktywność transportową wzrosły do 2019 (w porównaniu z 1995 rokiem) odpowiednio o ok. 35 proc. w przypadku przewozów pasażerskich i 40 proc. w przypadku przewozów towarowych – podaje Eurostat.

Wielkość emisji z transportu prawie dokładnie odzwierciedlała więc wzrost aktywności Europejczyków w tym zakresie.

Przy uwzględnieniu danych za 2020 rok, emisje w transporcie w UE wzrosły o ok. 15 proc. w porównaniu z 1990 rokiem.

Przemysł liderem zmian

Największy postęp odnotował z kolei sektor przemysłowy. W produkcji przemysłowej spadek emisji w porównaniu z 1990 rokiem wyniósł 44 proc.

Najbardziej spektakularna zmiana zaszła jednak w przemyśle energetycznym. W sektorze, który obejmuje produkcję energii elektrycznej, ciepłownictwo, rafinację ropy naftowej i produkcję paliw stałych udało się zmniejszyć emisje aż o 46 procent w porównaniu z 1990 rokiem.

Wielkość redukcji równa się 657 mln ekwiwalentu CO2 – co odpowiada za ponad 42 proc. całkowitego obniżenia emisji UE, jakie udało się osiągnąć przez trzydzieści lat.

Dane prezentujące spadek wielkość emisji (w wartościach bezwzględnych oraz w procentach wielkości z 1990 roku) prezentuje poniższy wykres. Dane dotyczące transportu przedstawione przez Eurostat dotyczą 2019 roku – to ostatni rok, za który urząd dysponował pełnym zakresem informacji. Lepiej też odzwierciedla wieloletni trend:

Co istotne, wielkość emisji w przemyśle zmniejszyła się pomimo wzrostu produkcji w tym sektorze – zaznacza Eurostat. W energetyce jest to zasługa coraz większego wykorzystania odnawialnych źródeł energii – podaje unijny urząd.

Ambicje klimatyczne UE

Według obecnych założeń, UE planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do 2055 roku. Do 2035 roku planuje zmniejszyć poziom emisji o połowę w stosunku do 1990 roku.

To oznacza, że przed Europejczykami ciągle zadanie redukcji o przynajmniej prawie miliard ton ekwiwalentu CO2. W porównaniu z 2020 rokiem musimy więc zmniejszyć emisje w skali całej UE o jedną czwartą.

Optymistyczne dane dotyczące wielkości redukcji w latach 1990-2020 nie mogą jednak przesłaniać tego, że już w 2021 roku ich poziom prawdopodobnie wrócił do poziomu sprzed pandemii – zastrzegają eksperci Eurostatu.

Polecamy też: