{"vars":{{"pageTitle":"ESA: W dniach ze smogiem dzieci nie powinny opuszczać budynku szkoły lub przedszkola","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dzieci","edukacja","najnowsze","oczyszczacze-powietrza","smog","szkola","zanieczyszczenie-powietrza","zdrowie"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"14 marca 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":737826}} }
300Gospodarka.pl

ESA: W dniach ze smogiem dzieci nie powinny opuszczać budynku szkoły lub przedszkola

Edukacyjna Sieć Antysmogowa, działająca w NASK-PIB zaleca, żeby w dniach z dużym zanieczyszczeniem powietrza dzieci nie opuszczały budynku szkoły lub przedszkola i nie wychodziły na plac zabaw bądź boisko. Zanieczyszczone powietrze może zaburzać rozwój intelektualny oraz behawioralny, przekonują eksperci.

Do decyzji odpowiednich organów należy wysyłanie alertów i podejmowanie decyzji o zamknięciu placówek. W Polsce instytucją, która odpowiada za informowanie społeczeństwa, jest GIOŚ. My jako Edukacyjna Sieć Antysmogowa rekomendujemy, aby w dniach z dużym zanieczyszczeniem powietrza nie opuszczać budynku szkoły czy przedszkola i nie wychodzić z dziećmi na plac zabaw czy boisko – mówi 300Gospodarce Barbara Leśniczak, kierowniczka zespołu Edukacyjnej Sieci Antysmogowej.

Pamiętajmy, że zanieczyszczenie powietrza w budynku będzie średnio o połowę niższe niż na zewnątrz. Wiele placówek, zwłaszcza przedszkolnych, wyposażonych jest w oczyszczacze powietrza. Dobrze je wówczas uruchomić, by jeszcze lepiej zadbać o dzieci – dodaje.

Sieć wskazuje jednocześnie, że dobrze by było, żeby oczyszczacze powietrza znalazły się, jeśli nie w każdej szkole, to przynajmniej w każdej gminie, tak by każdy mieszkaniec miał dostęp do pomiarów ze swojej najbliższej okolicy.

Wiedza o tym, czym my sami oddychamy, uzmysławia nam, że ten problem jest realny. Jeśli informacja o złym stanie powietrza powtarza się w kolejnych dniach – widzimy skalę tego problemu, zdajemy sobie sprawę z tego, że powietrze szkodzi nam dzień po dniu. Świadomość społeczna, skąd się bierze smog i jak negatywnie wpływa na nasze zdrowie, jest nadal bardzo niska, a dzięki prowadzonym pomiarom mamy szansę to zmienić – podkreśla Barbara Leśniczak.

Nie oddychamy powietrzem „dobowym”

ESA przekonuje również, że w niektórych miejscach jakość powietrza jest zła nawet przez 8 misięcy w roku, a statystyki potrafią mylić. Średnie dobowe wartości zanieczyszczenia powietrza pyłami mogą się mieścić w normie. Niestety to nie znaczy, że powietrze jest czyste przez cały dzień.

Oddychamy bez przerwy, a nie powietrzem „dobowym”. Oddychamy zarówno wtedy, gdy stopień zanieczyszczenia jest mały, jak i wtedy, kiedy zanieczyszczenie powietrza pyłami drobnymi czy gazami jest duże. Według ekspertów w skali całego kraju przekroczenie progu stężenia pyłów drobnych 75 µg/m3 w wartościach pomiarów godzinowych nie pojawia się właściwie jedynie latem, czyli w czasie, kiedy szkoły są zamknięte.

Dlaczego to takie istotne? Zanieczyszczone powietrze może rzutować na osiągnięcia szkole u dzieci oraz zaburzać ich rozwój intelektualny i behawioralny, powodując m.in.: gorsze wyniki sprawdzianów wiedzy, obniżoną ocenę na koniec roku z czytania i rozwiązywania zadań matematycznych, mniejszą sprawność poznawczą, częstszą absencję w szkole, gorszą pamięć czy wyższy poziom agresji.

Polecamy też: