{"vars":{{"pageTitle":"Do poziomu sprzed pandemii ruch lotniczy powróci dopiero w 2025 roku – najnowsza prognoza","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["covid-19","eurocontrol","main","paszport-covidowy","prognozy","ruch-lotniczy","szczepionki"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"24 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":138622}} }
300Gospodarka.pl

Do poziomu sprzed pandemii ruch lotniczy powróci dopiero w 2025 roku – najnowsza prognoza

Zaktualizowana prognoza dla europejskiego ruchu lotniczego nie napawa optymizmem. Do poziomu liczby lotów sprzed pandemii branża może powrócić dopiero za cztery lata.

Eurocontrol, czyli Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, opublikowała najnowsze, zaktualizowane prognozy odradzania się ruchu lotniczego.

Kluczowym wnioskiem z raportu jest to, że w najbardziej prawdopodobnym scenariuszu, ruch lotniczy nie osiągnie poziomu z 2019 r., czyli sprzed pandemii, wcześniej niż przed 2024 rokiem.

Organizacja przedstawiła trzy prawdopodobne scenariusze odradzania się ruchu lotniczego. Najbardziej umiarkowany, zakładający postęp szczepień i stopniowe znoszenie ograniczeń transportowych, wydaje się zarazem najbardziej realny.

Scenariusz umiarkowany

W myśl tego scenariusza, oznaczonego przez Eurocontrol jako Scenariusz 2, ruch lotniczy powróci do “normalności”, a więc do poziomu, w którym byliśmy przed pandemią (11 mln lotów rocznie), dopiero w 2025 roku.

Do końca tego roku powinniśmy osiągnąć około 50 proc. (5,5 mln lotów) poziomu ruchu lotniczego z 2019 roku. Natomiast w 2022 roku osiągniemy 72 proc. poziomu sprzed pandemii.

Sytuacja lotnictwa europejskiego pozostaje bardzo trudna. Zbliżamy się do sezonu wakacyjnego 2021 r. i – pomimo postępów w zakresie szczepień – większość ograniczeń transportowych nadal obowiązuje”, wskazuje Eamonn Brennan, dyrektor generalny Eurocontrol.

Przewidujemy, że ograniczenia zostaną zniesione do pierwszego kwartału 2022 roku, co znacząco ułatwi podróże dalekodystansowe”, dodaje.

Wersja optymistyczna i pesymistyczna

Z kolei scenariusz Eurocontrol uznawany za optymistyczny (Scenariusz 1) przewiduje powrót ruchu lotniczego do poziomu z 2019 r. do roku 2024 – przy założeniu, że spora część populacji Europy zostanie zaszczepiona do tegorocznego lata, a ograniczenia w podróżowaniu zniesione.

Scenariusz jest zgodny z planami linii lotniczych, które chcą zwiększyć oferowanie w miesiącach letnich, jednak ze względu na poziom szczepień i wciąż utrzymujące się ograniczenia transportowe, wydaje się mało prawdopodobny do spełnienia.

Z kolei według trzeciego, najbardziej pesymistycznego scenariusza, ruch lotniczy w 2024 roku osiągnie tylko 74 proc. poziomu sprzed pandemii, a w pełni odrodzi się najwcześniej w 2029 roku.

Ten scenariusz zakłada istnienie ograniczeń transportowych w najbliższych latach ze względu na m.in. nowe mutacje koronawirusa, niewystarczający poziom szczepień i niski popyt na podróże lotnicze, spowodowany brakiem zaufania potencjalnych pasażerów.

Tempo powrotu do zdrowia będzie zależało od postępów w zakresie szczepień oraz polityki państw w zakresie spójnych środków wsparcia dla przemysłu lotniczego”, uważa Brennan.

Szef Eurocontrol apeluje więc o jak najszybsze wprowadzenie zielonych certyfikatów, znanych również jako paszporty “epidemiczne” bądź “covidowe”.


Czytaj też: KE podała, od kiedy paszporty covidowe będą w pełni dostępne


Prognoza minimalnie lepsza

Prezentowane prognozy Eurocontrol są aktualizacją wcześniejszych. Jeszcze w listopadzie organizacja przewidywała, że w przypadku scenariusza umiarkowanego, ruch lotniczy powróci do poziomu sprzed pandemii w 2026 roku, czyli rok później, niż Eurocontrol zakłada obecnie.

Jednak przewidywania co do wariantu pesymistycznego się nie zmieniają.