{"vars":{{"pageTitle":"Europejskie grupy medialne kontra gigant technologiczny. Jest pozew o 2,3 mld dolarów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["agora","google","grupy-medialne","najnowsze","pozew","przychody-z-reklam","reklamy","uslugi-ad-tech"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"29 lutego 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":684658}} }
300Gospodarka.pl

Europejskie grupy medialne kontra gigant technologiczny. Jest pozew o 2,3 mld dolarów

Europejskie grupy medialne, w tym także polska Agora, pozwały Google’a o 2,3 miliarda dolarów z powodu strat związanych z reklamami cyfrowymi. Uważają, że Google nadużywa swojej dominującej pozycji, a to oznacza, że otrzymują one niższe przychody z reklam.

W grupie 32 firm, które złożyły pozew, znalazły się m.in. austriacka Krone, belgijskie DPG Media i Mediahuis, duńska TV2 Danmark A/S, fińska Sanoma, polska Agora, hiszpańska Prensa Iberica i szwajcarska Ringier.

Grupy medialne: Google nadużywa swojej pozycji

– Wydawnictwa medialne poniosły straty z powodu mniej konkurencyjnego rynku, co jest bezpośrednim wynikiem działań nieuczciwej konkurencji ze strony Google’a – przekazali w oświadczeniu prawnicy z firmy Geradin Partners i Stek, która reprezentuje europejskie grupy medialne. Oświadczenie cytuje w swoim artykule The Guardian.

Jak dodają prawnicy, bez nadużywania przez Google swojej dominującej pozycji, wydawcy medialni otrzymaliby znacznie wyższe przychody z reklam i płacili niższe opłaty za usługi ad-tech. A środki te „mogłyby zostać ponownie zainwestowane w wzmacnianie europejskiego krajobrazu medialnego”.

Google: spekulacyjny i oportunistyczny pozew

Oświadczenie dotyczące pozwu złożył także Google. Rzecznik przedsiębiorstwa przekazał, że firma sprzeciwia się pozwowi. Dodał, że jest on „spekulacyjny i oportunistyczny”. Zapewnił również, że „Google konstruktywnie współpracuje z wydawcami w całej Europie. Narzędzia reklamowe dostosowują się i rozwijają we współpracy z tymi wydawcami.”


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


W ubiegłym roku Google oświadczył, że nie zgadza się z zarzutami antymonopolowymi UE dotyczącymi swojej działalności ad-techowej. Na rosnącą dominację Google’a w reklamach w ostatnich latach narzekali wydawcy z całego świata, podkreślając, że ich udział w przychodach spada.

To też może Cię zainteresować: