{"vars":{{"pageTitle":"Gęstsza sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych? Komisja PE przedstawiła propozycję","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bezemisyjny-transport","elektromobilnosc","najnowsze","paliwo-wodorowe","samochody-elektryczne","samochody-wodorowe","stacje-ladowania","transpo","transport"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"4 października 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":364136}} }
300Gospodarka.pl

Gęstsza sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych? Komisja PE przedstawiła propozycję

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego chce, by stacje ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym znajdowały się co 60 km, a stacje tankowania wodoru – co 100 km, poinformował Parlament. Komisja przyjęła projekt mandatu negocjacyjnego w tej sprawie 36 głosami za, dwoma przeciw, przy sześciu głosach wstrzymujących się.

– Komisja Transportu i Turystyki przyjęła projekt mandatu negocjacyjnego w sprawie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych. […] Jego celem jest stymulowanie wdrażania stacji ładowania lub alternatywnych stacji tankowania (takich jak elektryczność lub wodór) dla samochodów, ciężarówek, pociągów i samolotów oraz wspieranie upowszechniania zrównoważonych pojazdów – czytamy w komunikacie.

Posłowie zgodzili się na ustalenie minimalnych obowiązkowych krajowych celów w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i zwrócenia się do krajów UE o przedstawienie do 2024 r. planu, w jaki sposób to osiągnąć.

Jak daleko będzie do stacji ładowania

Zgodnie z przyjętym tekstem, do 2026 r. co najmniej co 60 km wzdłuż głównych dróg UE musiałyby zostać rozmieszczone stacje ładowania samochodów osobowych. W przypadku ciężarówek i autobusów te same wymogi miałyby zastosowanie do 2026 r., ale tylko w sieciach TENT-T.

Posłowie chcą również, aby stacje ładowania dla samochodów ciężarowych były rozmieszczane szybciej: dwie stacje ładowania na jednym parkingu strzeżonym dla samochodów ciężarowych od 2028 r. zamiast jednej z 2031 r., jak proponuje Komisja Europejska.

Komisja PE zakłada także zwolnienia we wdrażaniu tej regulacji miałyby zastosowanie do regionów najbardziej oddalonych, wysp i dróg o bardzo małym natężeniu ruchu.

Więcej stacji tankowania wodoru

Posłowie sugerują również utworzenie większej liczby stacji tankowania wodoru wzdłuż głównych dróg UE w porównaniu z propozycją Komisji Europejskiej (co 100 km wobec 150 km) i osiągnięcie tego celu do 2028 r. (zamiast 2031 r.).

Jak będzie z płaceniem na stacjach?

W ocenie Komisji Transportu i Turystyki, użytkownicy pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi powinni mieć możliwość łatwego płacenia, cena powinna być wyświetlana za kWh lub za kg, być przystępna, porównywalna i dostępna dla wszystkich marek pojazdów.

Posłowie chcą również, aby do 2027 r. powstał unijny punkt dostępu do danych o paliwach alternatywnych, który będzie dostarczał informacji o dostępności, czasie oczekiwania i cenach na różnych stacjach.

Co z paliwami dla statków morskich?

Posłowie Komisji Transportu i Turystyki przegłosowali również projekt mandatu negocjacyjnego w sprawie zasad dotyczących zrównoważonych paliw morskich 36 głosami za, przy 6 głosach za i 2 wstrzymujących się. Ma on na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) ze statków o 2 proc. od 2025 r., 20 proc. od 2035 r. i 80 proc. od 2050 r. (Komisja zaproponowała redukcję o 13 proc. i 75 proc.).

Miałoby to zastosowanie do statków o tonażu brutto powyżej 5 tys. t, co zasadniczo odpowiada za 90 proc. emisji CO2, do całej energii zużywanej na pokładzie w portach UE lub między nimi oraz do 50 proc. energii zużywanej podczas rejsów, które rozpoczynają bądź kończą się poza UE.

Posłowie zalecili, aby od 2030 r. zużywać 2 proc. paliw odnawialnych i nakazali, aby kontenerowce i statki pasażerskie korzystały z zasilania na lądzie podczas cumowania w głównych portach UE od 2030 r. W ich ocenie, znacznie zmniejszyłoby zanieczyszczenie powietrza w portach.

Niedostosowanie się do tych wytycznych, byłoby zagrożone karami finansowymi, które – jak podano w komunikacie – miałyby trafiać do Funduszu Oceanicznego i przyczyniać się do dekarbonizacji sektora morskiego, efektywności energetycznej i bezemisyjnych technologii napędowych.

Jeżeli Parlament Europejski jako całość zatwierdzi projekt stanowiska negocjacyjnego na drugiej sesji plenarnej w październiku, posłowie będą gotowi do rozpoczęcia rozmów z rządami UE na temat ostatecznego kształtu prawodawstwa.

Czytaj również: