{"vars":{{"pageTitle":"Ile jest wart rynek gier? Więcej niż cała branża filmowa. Ale graczy w Polsce ubyło","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-filmowa","branza-gier","gracze","gry-mobilne","gry-wideo","main","polski-instytut-ekonomiczny","przemysl-rozrywkowy"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"5 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":599761}} }
300Gospodarka.pl

Ile jest wart rynek gier? Więcej niż cała branża filmowa. Ale graczy w Polsce ubyło

Przychody z rynku gier wideo, czyli gier konsolowych, komputerowych i mobilnych, w 2022 r. wyniosły blisko 350 mld dolarów. Branża ta jest większa niż np. cały przemysł filmowy, w tym streaming. A od czego zależy, w co lubimy grać?

W Polsce według Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu wartość przemysłu gier w 2022 r. to ponad 1,2 mld euro. Branża ta zatrudnia 15 tys. pracowników w blisko 500 firmach.

Według raportu „Polish Gamers” łącznie w polskim społeczeństwie w gry wideo gra dwie trzecie populacji. Odsetek ten spadł w porównaniu z rokiem 2020, gdy wynosił 76 proc., a także z rokiem 2018 (79 proc.). Dominującym urządzeniem do grania jest smartfon lub tablet.  Kobiety to w Polsce 47 proc. graczy (według PARP jedna czwarta pracowników branży gier stanowią kobiety). Znaczna większość graczy w Polsce to dorośli, średni wiek gracza przekracza 30 lat.

Od czego zależy, w jakie gry lubimy grać?

Ekonomiści PIE sprawdzili też, od jakich cech zależy wybór rodzaju gry przez graczy.

W amerykańskim badaniu na osobach w wieku 10-15 lat okazało się, że wybór niektórych gatunków gier jest koresponduje z płcią i z cechami osobowości. Według tego badania płeć jest czynnikiem różnicującym dla grania m.in. w tzw. strzelanki czy bijatyki, ale nie w gry RPG.

Dodatkowo niektóre cechy psychologiczne mogą różnicować preferencje dotyczące gatunków, np. u dziewczynek samoocena pozytywnie wiąże się z graniem w strzelanki. Ponadto według innego badania na grupie nastolatków poczucie wykluczenia społecznego koreluje z preferowaniem gier, w których występuje przemoc.

Zauważono pewne prawidłowości, jeśli chodzi o związek pomiędzy preferencjami w zakresie gatunków gier i typami osobowości. Do przypisywania cech osobowości wykorzystuje się często model „wielkiej piątki” (Big Five) – pięciu typów osobowości, składających się z różnych szczegółowych cech psychologicznych. Te typy to: otwartość na doświadczenia, ugodowość, sumienność, ekstrawersja i neurotyzm.

Na preferencje wpływają cechy psychologiczne

Typ ekstrawersji wykazuje istotną pozytywną korelację z preferencjami do gier imprezowych i muzycznych, a negatywną – z grami RPG i MMORPG oraz grami strategicznymi. Sumienność to typ osobowości pozytywnie wiążący się z graniem w gry sportowe i wyścigowe, symulatory (np. lotnicze) czy bijatyki. Otwartość na doświadczenie ma związek z graniem w gry akcji i przygodowe oraz platformówki.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Cechy psychologiczne wpływają nie tylko na to, w jakie gry gramy, ale też na to, jak gramy. Według modelu BrainHex gracze dzielą się na siedem typów i w zależności od nich poszukują w grach różnych wrażeń.

Nowsze badania jednak na nowo określają ten model i wskazują na możliwość wyróżnienia jedynie trzech typów graczy. Istnieją zatem gracze zorientowani na akcję, którzy w grach lubią doświadczać ryzyka i pokonywać trudnych przeciwników.

Gracze zorientowani na estetykę lubią eksplorować rozbudowany świat w grze oraz granie jako formę zajęcia towarzyskiego. Orientacja na cel jako motywacja do grania opisuje potrzebę rozwiązywania zagadek, wymyślania skomplikowanych strategii, doświadczania strachu czy stawania przed wyzwaniem i pokonywania go w grze.

Czytaj także: