Rynek filantropii w Polsce przechodzi dynamiczną transformację napędzaną przez technologie finansowe. Raport Fundacji Pomagam.pl „Jak i dlaczego pomagam? Portret darczyńców w Polsce” pokazuje, że crowdfunding i mikropłatności stają się kluczowym narzędziem pozyskiwania funduszy przez organizacje pozarządowe, podczas gdy model subskrypcyjny nie zyskał popularności.
Crowdfunding na fali
Zbiórki online stały się drugą najpopularniejszą formą wsparcia – korzysta z nich 39,7 proc. badanych. To rezultat szybkiego wzrostu popularności wśród młodszych pokoleń, dla których cyfrowe formy pomagania są naturalnym wyborem.
– To duża zmiana w nawykach. Zwłaszcza że mówimy o narzędziu obecnym w Polsce dopiero od kilkunastu lat, na tle tradycyjnych form fundraisingu działających od dekad. Nie zdziwiłbym się, gdyby Polacy okazali się fenomenem na skalę kontynentu, a nawet świata pod kątem tego, ile korzystamy z tego typu platform – mówi Bartosz Majewski, współwłaściciel firmy doradczej Casbeg.
Polacy nie chcą „subskrybować” pomagania
W przeciwieństwie do rynku komercyjnego, sektor NGO nie zaadaptował modelu cyklicznych wpłat. Zaledwie 6,1 proc. darczyńców deklaruje korzystanie z płatności subskrypcyjnych.
– Mogę sobie wyobrazić modele subskrypcyjne działające w NGO, ale tylko jeśli będą za tym stały dobre platformy produktowe, doskonała komunikacja ze wspierającymi i większa wartość niż nieregularne wpłaty. Inaczej mówiąc, klasyczne myślenie jak o biznesie – dodaje dr Maciej Wilczyński, założyciel i partner zarządzający w ValueShips.
Mikropłatności i paradoks zamożności
Raport pokazuje, że fundamentem polskiej filantropii nie są elity, lecz masowe mikropłatności. Połowa darczyńców w ciągu ostatnich dwóch lat przekazała na cele charytatywne do 300 zł.
Jednocześnie wielu zamożnych darczyńców wspiera cele charytatywne stosunkowo niewielkimi kwotami. To obala mit o bezpośrednim związku między bogactwem a hojnością.
Ekonomia zaufania
Dla darczyńców kluczowe są transparentność finansowa i widoczne efekty działań – odpowiednio 41,8 proc. i 45,5 proc. wskazań. Marka organizacji ma mniejsze znaczenie, liczy się przejrzystość i realny wpływ. Raport pokazuje, że budowanie zaufania jest warunkiem dalszego rozwoju sektora.
Publikacja Fundacji Pomagam.pl została przygotowana na podstawie badania przeprowadzonego przez agencję Fast Solutions metodą CAWI na próbie 1011 dorosłych mieszkańców Polski. Raport omawia dane o darczyńcach, ich motywacjach i barierach, a także pokazuje pokoleniowe oblicza pomagania.
Przeczytaj również:
- Budowa nowych schronów wstrzymana. Trzeba przyspieszyć prace nad rozporządzeniem
- Wykluczenie transportowe dotyka co szóstego dziecka. To realnie ogranicza ich możliwości
- Rodzicielstwo a praca. Polacy odkładają plany rodzinne przez finanse i karierę
- Jak wygląda moralność finansowa Polaków? Jest społeczne przyzwolenie na nadużycia