{"vars":{{"pageTitle":"Kalifornia, miejsce narodzin Ubera, uderza w firmę i daje szersze uprawnienia pracownikom","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kalifornia","lex-uber","przewoz-osob","stany-zjednoczone","transport","transport-drogowy","uber"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"18 września 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":19803}} }
300Gospodarka.pl

Kalifornia, miejsce narodzin Ubera, uderza w firmę i daje szersze uprawnienia pracownikom

Kalifornijskie władze przyjęły prawo nakładające na Ubera i firmy podobne obowiązki w stosunku do niezależnych pracowników kontraktowych, co do osób zatrudnionych na etacie, pisze Ars Technica.

W efekcie, ci pierwsi będą mogli korzystać z takich przywilejów, jak płaca minimalna czy ubezpieczenie na wypadek bezrobocia – do tej pory zarezerwowanych dla pracowników etatowych.

W ciągu ostatnich lat, nie tylko w Kalifornii, coraz większa liczba pracodawców decydowała się na zaklasyfikowanie swoich pracowników jako osób wykonujących usługi w oparciu o kontrakty z tymi pracodawcami, co czyniło te osoby de facto zewnętrznymi kontrahentami, do których nie odnosiły się prawa wynikające z zatrudnienia na etacie w firmie.

Kim jest pracownik etatowy?

Jak opowiada autor artykułu w Ars Technica, Timothy B. Lee, przełomowy okazał się casus oferującej usługi kurierskie firmy Dynamex .

Przedsiębiorstwo to do 2004 roku zatrudniało swoich kierowców na etacie, lecz później przekwalifikowało ich na pracowników kontraktowych. Część kierowców zdecydowała się na wejście na drogę sądową twierdząc, że zgodnie z prawem stanu Kalifornia wciąż powinni być traktowani jako zatrudnieni na umowę o pracę.

Kalifornijski Sąd Najwyższy przyznał im rację i przy okazji ustanowił trzy nowe, szersze kryteria, bez spełnienia których pracownik musi być traktowany jako podlegający zapisom prawa pracy:

– pracownik jest wolny od kontroli i nadzoru podczas wykonywania pracy,

– wykonywana praca nie mieści się w zakresie zwykłej działalności gospodarczej jednostki, na zlecenie której jest ona wykonywana,

– pracownik jest na stałe zaangażowany w wykonywanie niezależnie swojego zawodu lub prowadzenie działalności gospodarczej.

W oparciu o ten wyrok, po wprowadzeniu stosownych ograniczeń i wyjątków, władze stanu Kalifornia stworzyły nowe regulacje.

Co z Uberem i Lyftem?

Nowe prawo w największym stopniu dotknie przedsiębiorstwa umożliwiające zamawianie usług transportowych takie jak Uber czy Lyft – obie zresztą mające swoje siedziby w San Francisco w stanie Kalifornia – które właśnie na współpracy z niezależnymi osobami w oparciu o kontrakty oparły swoje modele biznesowe.

Wprowadzenie nowych regulacji zaprzepaszcza szanse Kalifornii na objęcie roli narodowego pioniera w dziedzinie podnoszenia jakości, bezpieczeństwa i godności pracy niezależnej” – powiedział w swoim komentarzu Tony West, dyrektor ds. prawnych w Uberze.

Z kolei Lyft w swoim oświadczeniu wyraził opinię, że „ogromna większość kierowców udostępniających usługi przewozowe oczekuje przemyślanego rozwiązania, które zrównoważy elastyczność z odpowiednim standardem wynagrodzeń i korzyściami”. Zdaniem firmy nowe prawo tego standardu nie wprowadza.

Zdaniem Lee, negatywnym efektem nowych przepisów może być ograniczenie liczby kierowców oferujących usługi w obszarach lub w porach o niewielkiej liczbie zamówień.

Dotknięci mogą także poczuć się ci kierowcy, dla których świadczenie usług transportowych za pośrednictwem aplikacji jest jedynie dodatkowym zajęciem i dla których kluczową rolę odgrywają bardzo elastyczne godziny pracy, a nie wysokie zarobki – mogą oni bowiem nigdy nie zapracować na minimalną stawkę godzinową wynoszącą w Kalifornii 17,22 dol.

Polskie „lex Uber”

W tym roku również w Polsce doszło do częściowego uregulowania na rynku usług transportowych oferowanych za pośrednictwem aplikacji.

Zgodnie z nowelizacją przepisów ustawy o transporcie drogowym, która wejdzie w życiem z początkiem 2020 roku, działające w Polsce firmy Uber i Bolt (dawne „Taxify”) mają zostać objęte nowymi obowiązkami.

Przewóz osób będzie mógł być prowadzony jedynie przez kierowców z licencją taksówkarską i w oznakowanych samochodach.

Przepisy mają jednak ułatwić dostęp do zawodu i umożliwić zniesienie obowiązku egzaminów z topografii.

O tym, czy taki egzamin będzie konieczny, czy wystarczy nawigacja zadecydują samorządy. Projekt daje też możliwość używania aplikacji mobilnej jako alternatywy wobec stosowanego obecnie taksometru i kasy fiskalnej.

>>> Czytaj też: Kraków zostanie centrum inżynieryjnym Ubera, a Warszawa hubem firmy na region