{"vars":{{"pageTitle":"Katowice Airport: Terminal pasażerski już po rozbudowie. Obsłuży dwa razy więcej pasażerów niż wcześniej (Galeria)","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["katowice-airport","modernizacja","port-lotniczy-katowice-pyrzowice","rozbudowa","terminal-b","terminal-pasazerski"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"6 sierpnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":171943}} }
300Gospodarka.pl

Katowice Airport: Terminal pasażerski już po rozbudowie. Obsłuży dwa razy więcej pasażerów niż wcześniej (Galeria)

W czwartek (5 sierpnia 2021 roku) pierwsi pasażerowie podróżujący z Katowice Airport skorzystali z rozbudowanego terminalu pasażerskiego B. Po przebudowie powierzchnia obiektu zwiększyła się aż o 40 proc., co przełoży się na podwojenie liczby pasażerów, odprawianych w porcie.

Realizacja inwestycji rozpoczęła się we wrześniu 2019 roku. Głównym wykonawcą prac budowlanych była firma „Promus Ruda Śląska”.

W ramach rozbudowy terminalu pasażerskiego B zwiększono jego powierzchnię o 40 proc. z 12,2 tys. m2 do 17,2 tys. m2. Znacznie wzrośnie także przepustowość terminalu pasażerskiego – z 2 do 4 mln pasażerów rocznie.

Zmiana układu terminala

Istotną zmianą było przesunięcie fasady terminalu o ok. 17,5 m na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwiło połączenie obiektów. W przejściu łączącym oba budynki zlokalizowano strefę upamiętniającą Wojciecha Korfantego – patrona pyrzowickiego lotniska. Zmianie uległ również wygląd południowej elewacji terminalu B – po rozbudowie obiekt stał się spójny architektonicznie z terminalami A oraz C.

Po rozbudowie nastąpiło rozdzielenie poziomami strefy odprawy biletowo-bagażowej od strefy kontroli bezpieczeństwa. W starym terminalu B obydwie znajdowały się na parterze, w nowym strefa kontroli bezpieczeństwa została przeniesiona na pierwsze piętro. Dzięki temu możliwe stało się zwiększenie liczby stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28. Jedno stanowisko służy do nadawania bagaży ponadgabarytowych, a dwa przeznaczone są dla pasażerów chcących samodzielnie nadać swój bagaż.

terminal B, fot. Katowice Airportterminal B, fot. Katowice Airportterminal B, fot. Katowice Airportterminal B, fot. Katowice Airportterminal B, fot. Katowice Airportterminal B, fot. Katowice Airportterminal B, fot. Katowice Airport

W ramach inwestycji zmieniła się również hala odlotów terminalu B. Oprócz rozbudowanego przejścia typu Fast Track, nowych punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych oraz saloniku biznesowego, który został przeniesiony na drugie piętro hali odlotów i jest dwukrotnie większy od swojego poprzednika, na pasażerów podróżujących z pyrzowickiego lotniska czeka 16 bramek, czyli o 6 więcej niż w starym terminalu B.

Po 2 dodatkowe bramki znajdują się w 3 zewnętrznych klatkach schodowych, które połączone są z terminalem za pomocą mostów. Pozostałe 10 bramek usytuowano na parterze hali odlotów.

Parter i pierwsze piętro hali ogólnodostępnej oraz hali odlotów skomunikowane jest za pomocą ruchomych chodników. Ponadto obiekt w całości przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych. Pomiędzy wszystkimi poziomami hal ogólnodostępnej i odlotów można przemieszczać się za pomocą wind. W windy wyposażone są także zewnętrzne klatki schodowe.

Nowy system transportu

„Sercem” nowego terminalu B jest – aktualnie najnowocześniejszy w Polsce – system transportu, kontroli bezpieczeństwa i sortowania bagaży rejestrowanych. Wyposażony jest w dwa najnowsze urządzenia kontroli bezpieczeństwa, pracujące w standardzie 3, tzw. tomografy, za sprawą których uzyskiwany jest szczegółowy, trójwymiarowy obraz zawartości prześwietlanego bagażu.

Nowa bagażownia została wyposażona w sorter tackowy (76 tacek) z systemem przechyłu oraz 12 zrzutni bagażowych z możliwością frontowego oraz bocznego załadunku. Przepustowość całego systemu to 1 885 sztuk bagaży na godzinę.

Zakończenie modernizacji terminalu pasażerskiego B oznacza zwiększenie przepustowości całej infrastruktury terminalowej lotniska, na którą składają się terminal pasażerski A (odloty Non-Schengen), B (odloty Schengen) i C (przyloty Schengen i Non-Schengen). Wraz z końcem inwestycji wzrosła ona z 6 milionów do 8 milionów pasażerów rocznie. Zwiększyła się także powierzchnia wszystkich terminali pasażerskich z 29 tys. m2 do 34 tys. m2.

Rozbudowę i przebudowę terminalu pasażerskiego B w większości realizowaliśmy w bardzo trudnym czasie pandemii koronawirusa, która przyczyniła się do największego kryzysu w historii branży lotniczej. Projekt jednak zakończyliśmy zgodnie z harmonogramem, doprowadzając tym samym do końca kolejną ważną, wchodzącą w skład kompleksowego planu rozbudowy Katowice Airport, inwestycję” – komentuje Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządcy Katowice Airport.

Tomasik dodaje, że oddanie do użytku terminalu B to nie koniec prorozwojowych przedsięwzięć w Katowice Airport.

Nieustannie myślimy o przyszłości i chcemy wzmacniać pozycję pyrzowickiego lotniska w różnych obszarach. Dlatego konsekwentnie rozbudowujemy bazę do obsługi technicznej samolotów. Trwa budowa przedhangarowej płyty postojowej o powierzchni 6,5 hektara oraz trzeciego hangaru z zatokami do serwisowania dwóch Airbusów A321neo. Intensywnie pracujemy nad projektem rozwoju strefy cargo. Chcemy znacząco zwiększyć powierzchnię terminalową przeznaczoną do obsługi ruchu towarowego” – stwierdził.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 rok zakładała przewiezienie 5,5 mln podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię koronawirusa, w minionym roku zanotowano 1,44 mln pasażerów.