{"vars":{{"pageTitle":"KE podała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE. Chodzi o zakaz reklamy aptek","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["apteki","farmacja","handel","komisja-europejska","legislacja","main","najnowsze","reklama","tsue","zdrowie"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"14 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":596492}} }
300Gospodarka.pl

KE podała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE. Chodzi o zakaz reklamy aptek

Komisja Europejska skierowała sprawę przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Chodzi o zakaz reklamowania aptek, niezgodny z unijnymi przepisami.

Zgodnie z polskimi przepisami, apteki mogą przekazywać ogółowi społeczeństwa jedynie ograniczone informacje dotyczące ich lokalizacji i godzin otwarcia. Nie mogą natomiast korzystać z internetu ani innych środków przekazu na potrzeby komunikacji handlowej.

Natomiast zgodnie z dyrektywą UE o handlu elektronicznym członkowie zawodów regulowanych, tacy jak farmaceuci, powinni mieć możliwość korzystania z usług społeczeństwa informacyjnego w celu promowania swojej działalności.


Czytaj też: Aptek w Polsce jest coraz mniej. Ale sprzedaż leków rośnie


– Zarówno dyrektywę o handlu elektronicznym, jak i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby przepisy krajowe nakładały ogólny i całkowity zakaz reklamy aptek i ich działalności. Stanowisko to potwierdził również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – wskazuje Komisja w komunikacie.

Zdaniem KE, polskie prawo jest niezgodne z dyrektywą i traktatem. Całkowity zakaz nie jest uzasadniony i nie jest proporcjonalny w kontekście interesu zdrowia publicznego, wskazano.

– Chociaż można pozostawić pewne niezbędne ograniczenia, aby zapobiec praktykom marketingowym, które mogłyby mieć negatywny wpływ na zdrowie publiczne, całkowity zakaz reklamy hamuje konkurencyjność rynku i stanowi przeszkodę w rozwoju i promowaniu nowoczesnych usług, które mogą przynieść bezpośrednie korzyści pacjentom – czytamy dalej.

Komisja już w 2019 roku skierowała do Polski wezwanie do usunięcia uchybienia. Następnie w 2020 przedstawiła tak zwaną uzasadnioną opinię w tej sprawie. Jednak Polska nadal narusza wskazane przepisy, dlatego zdecydowano o skierowaniu sprawy do TSUE.

Polecamy także: