{"vars":{{"pageTitle":"Kolejnych 100 autobusów Solaris na gaz ziemny będzie jeździć ulicami Tallina","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["autobusy","estonia","gaz-ziemny","solaris","transport-publiczny"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"15 października 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"15","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":64692}} }
300Gospodarka.pl

Kolejnych 100 autobusów Solaris na gaz ziemny będzie jeździć ulicami Tallina

Pod koniec ubiegłego roku firma Solaris informowała o wygranym w Tallinie przetargu i zamówieniu na dostawę 100 autobusów napędzanych gazem ziemnym (CNG). Estoński przewoźnik skorzystał z możliwości rozszerzenia kontraktu i potwierdził zamówienie na kolejnych 100 autobusów.

W 2019 roku firma Solaris wygrała w Tallinie przetarg na dostawę 60 autobusów Urbino 12 oraz 40 pojazdów przegubowych, wszystkich napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG.

Zgodnie z umową pojazdy są dostarczane do przewoźnika Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) w transzach. Do dziś zrealizowano dostawy już 80 pojazdów, a pozostałych 20 dotrze do tego największego przewoźnika transportu publicznego w Estonii do końca tego roku.

Jeszcze przed zakończeniem dostaw w ramach głównego kontraktu TLT skorzystało z tzw. opcji i rozszerzyło zamówienie o kolejne 100 pojazdów. Tym razem będzie to 50 sztuk modelu Solaris Urbino 12 CNG oraz 50 autobusów przegubowych Solarisów Urbino 18 CNG. Wartość tej części kontraktu to blisko 28 milionów euro. Pojazdy zostaną dostarczone w roku 2021.

Anty-covidowe kabiny kierowcy

W stosunku do pierwszej transzy zamówienia, kolejna setka autobusów będzie się różniła wyposażeniem: tym razem Tallin zdecydował się na tzw. zamknięte kabiny kierowcy z oddzielnym wejściem. Jest to jedno z oferowanych przez producenta rozwiązań w ramach pakietu „antycovidowego”.

Zamknięta kabina pozwala ograniczyć kontakt kierowców z pasażerami i tym samym zmniejsza ryzyko infekcji.

Pojazdy, zarówno w wersji dwunasto-, jak i osiemnastometrowej, mają silnik o mocy 239 kW, przystosowany do pracy z paliwem w postaci sprężonego gazu ziemnego (CNG). Jednostka ta zostanie wyposażona w funkcję zimnego startu, ułatwiającą rozruch przy niskich temperaturach zewnętrznych.


Czytaj także: Sprzedajemy coraz więcej baterii samochodowych za granicę. „Są motorem polskiego eksportu”


Pojazdy marki Solaris znane są w estońskiej stolicy od 2002 roku. Producent dostarczył już bowiem do Tallina ponad 50 bezemisyjnych trolejbusów Trollino. Dzięki realizacji aktualnego zamówienia na łącznie 200 pojazdów Estonia zostanie czternastym europejskim państwem, do którego Solaris dostarczy swoje autobusy napędzane sprężonym gazem ziemnym.

Założony w Polsce Solaris został we wrześniu 2018 roku sprzedany hiszpańskiej grupie CAF. Firma ma dziś cztery zakłady produkcyjne: główną fabrykę i siedzibę w Bolechowie, dwa zakłady w Środzie Wielkopolskiej oraz halę montażu końcowego pojazdów szynowych w Poznaniu.

Solaris jest jednym z największych europejskich producentów autobusów. Ponad 1400 niskoemisyjnych Urbino wykorzystujących paliwo w postaci gazu CNG, poza Polską – rodzimym rynkiem producenta – trafiło m.in. do miast w Niemczech, Norwegii, Szwecji, Czechach, Holandii, Hiszpanii, Francji oraz we Włoszech.

Firma jest też europejskim liderem w sprzedaży i produkcji autobusów elektrycznych. Jak dotąd 18 państw zakupiło blisko 900 elektrobusów polskiego producenta.

5 wykresów pokazujących, na jakim etapie jest elektryfikacja transportu w polskich miastach