{"vars":{{"pageTitle":"Komisja Europejska wszczyna dwa postępowania antymonopolowe przeciwko Apple","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["app-store","apple","apple-pay","ipad","iphone","komisja-europejska","main","margrethe-vestager","postepowanie-antymonopolowe","urzad-antymonopolowy"],"pagePostAuthor":"Maryjka Szurowska","pagePostDate":"16 czerwca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":56928}} }
300Gospodarka.pl

Komisja Europejska wszczyna dwa postępowania antymonopolowe przeciwko Apple

Komisja Europejska wszczęła formalne postępowania wyjaśniające w zakresie ochrony konkurencji, aby ocenić, czy zasady dystrybucji aplikacji przez App Store oraz zasady płatności mobilnych Apple Pay nie naruszają zasad konkurencji UE. 

Pierwsza sprawa dotyczy obowiązkowego korzystania z własnego systemu zakupów aplikacji App Store oraz ograniczeń w zakresie możliwości informowania przez twórców aplikacji użytkowników telefonów iPhone i iPadów o alternatywnych, tańszych możliwościach zakupu poza aplikacjami.

Druga sprawa dotyczy zasad i warunków stosowanych przez Apple w celu zintegrowania Apple Pay z aplikacjami dla sprzedawców i witrynami internetowymi na iPhone’ach i iPadach, ograniczenia przez Apple dostępu do funkcji komunikacji bliskiego zasięgu (NFC) na iPhone’ach („tap and go”) dla płatności w sklepach oraz domniemanych odmów dostępu do Apple Pay.

„Apple narzuca zasady dystrybucji aplikacji dla użytkowników iPhone’ów i iPadów. Wydaje się, że Apple uzyskało rolę strażnika w zakresie dystrybucji aplikacji i treści dla użytkowników popularnych urządzeń Apple” – powiedziała wiceprzewodnicząca KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

„Musimy zadbać o to, aby zasady obowiązujące w Apple nie zakłócały konkurencji na rynkach, na których Apple konkuruje z innymi twórcami aplikacji. Dlatego postanowiliśmy dokładnie przyjrzeć się zasadom obowiązującym w App Store i ich zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi konkurencji” –dodała.

Skarga Spotify

Użytkownicy iPhonów i iPadów mogą pobierać tylko natywne (nie internetowe) aplikacje za pośrednictwem App Store.

Na to w dniu 11 marca 2019 r. dostawca usług transmisji strumieniowej muzyki i konkurent firmy Apple Music – szwedzkie Spotify – złożyło skargę.

Chodziło o dwie zasady zawarte w umowach licencyjnych Apple z twórcami oprogramowania i związanych z nimi wytycznych dotyczących App Store.

Obawy KE o Apple Pay

Co do płatności mobilnych Apple Pay wiceprzewodnicząca Margrethe Vestager powiedziała, że „wydaje się, że Apple narzuca warunki, w jaki sposób Apple Pay powinien być wykorzystywany w aplikacjach i witrynach internetowych sprzedawców. Zastrzega również funkcjonalność „tap and go” iPhone’ów dla Apple Pay. Ważne jest, aby działania firmy Apple nie pozbawiały konsumentów korzyści płynących z nowych technologii płatniczych, w tym lepszego wyboru, jakości, innowacyjności i konkurencyjnych cen”.

Apple Pay to zastrzeżone przez Apple rozwiązanie w zakresie płatności mobilnych na iPhone’ach i iPadach, które umożliwia dokonywanie płatności w aplikacjach dla sprzedawców i na stronach internetowych, a także w sklepach fizycznych.

Po wstępnym badaniu, Komisja ma obawy, że warunki i inne środki Apple związane z integracją Apple Pay na zakup towarów i usług w aplikacjach dla sprzedawców i witryn internetowych na urządzeniach iOS i iPadOS mogą zakłócać konkurencję i zmniejszać wybór i innowacyjność.

Ponadto, Apple Pay jest jedynym rozwiązaniem w zakresie płatności mobilnych, które może uzyskać dostęp do technologii NFC „touch and go” wbudowanej w urządzenia mobilne z systemem iOS dla płatności w sklepach.

Dochodzenie skupi się również na domniemanych ograniczeniach dostępu do Apple Pay w odniesieniu do konkretnych produktów konkurentów na inteligentnych urządzeniach przenośnych z systemem iOS i iPadOS.

Komisja zbada ewentualny wpływ praktyk stosowanych przez Apple na konkurencję w zakresie dostarczania rozwiązań dla płatności mobilnych.

Co oznaczałoby wejście Amazona na polski rynek? Eksperci: raczej nie zdominuje rynku tak bardzo, jak w USA