{"vars":{{"pageTitle":"Koniec wydatków poza budżetem? MF: To zmniejszyłoby koszt obsługi długu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["artur-sobon","finanse-publiczne","fundusz","ministerstwo-finansow","najnowsze"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"16 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":514646}} }
300Gospodarka.pl

Koniec wydatków poza budżetem? MF: To zmniejszyłoby koszt obsługi długu

Konsolidacja finansów publicznych przełoży się na niższe koszty pożyczkowe państwa oraz umocni postrzeganie Polski przez inwestorów zagranicznych, ocenił wiceminister finansów Artur Soboń.

Według niego, proces konsolidacji będzie rozłożony w czasie i nie ominie również największego funduszu pozabudżetowego o wartości 49 mld zł – Funduszu Obronnego.

Na pewno pokazanie większej konsolidacji docelowo, naszym zdaniem, przełoży się na niższe koszty pożyczkowe; dzisiaj te koszty pożyczkowe państwa wynoszą ok. 2 proc. PKB – powiedział Soboń w Radiu Wnet.

Na pytanie czy fundusz obronności państwa trafi do budżetu, odpowiedział: – Pokażemy to niebawem, jak dokładnie ten proces konsolidacji będzie wyglądał, ale oczywiście nie ominie on tego funduszu.

Chodzi o to, by nie skąd i w jaki sposób, ale jak największe pieniądze wygenerować na wydatki na obronność – to jest 3 proc. PKB już dziś zapisane w budżecie – ok. 40 mld zł, które możemy pozyskać z rynku – zaznaczył Soboń.

Konsolidacja rozłożona w czasie

Podtrzymał, że proces konsolidacji finansów publicznych będzie rozłożony w czasie.

Nie od razu [trafią fundusze pozabudżetowe do budżetu centralnego] i w rozłożony w czasie sposób. Najkrócej mówiąc, chodzi o to, by ci którzy mówią, że cokolwiek ukrywamy, choć metodologia raportowania do Komisji Europejskiej całego deficytu i długu sektora wydatków publicznych general government jest jednakowa dla wszystkich państw [… ], by nie było tego typu sugestii, które nam trochę osłabiają pozycję Polski w rozmowach z inwestorami na zewnątrz – powiedział wiceminister.

W ubiegłym tygodniu główny ekonomista resortu finansów Łukasz Czernicki poinformował ISBnews, że prace w Ministerstwie Finansów nad konsolidacją finansów publicznych – polegające na włączeniu funduszy do budżetu centralnego – znajdują się w bardzo wczesnej fazie i będą procesem stopniowym, rozłożonym na lata.

Według niego, głównym wyzwaniem przy konstruowaniu ustawy jest pozostanie poza obszarem realnego przekroczenia progu ostrożnościowego w przypadku długu krajowego w warunkach finansowania większych wydatków na armię.

Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów, w tegorocznym budżecie łączna kwota zakładanych wydatków 21 funduszy przy Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) to 133,6 mld zł. Największe z nich to Krajowy Fundusz Drogowy ponad 22 mld zł, Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych ponad 49 mld zł, Fundusz Pomocy Ukrainie 10 mld zł, Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg 6,8 mld zł.

Jakie wydatki funduszy celowych

Z kolei szacowane wydatki funduszy celowych to ponad 445 mld zł w 2023 r., z czego wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) to ponad 361 mld zł.

Zgodnie z Ustawą o finansach publicznych, w przypadku, gdy wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do PKB jest większa od 55 proc., a mniejsza od 60 proc., to na kolejny rok Rada Ministrów m.in. uchwala projekt ustawy budżetowej, w którym nie przewiduje się deficytu budżetu państwa lub przyjmuje się poziom różnicy dochodów i wydatków budżetu państwa, zapewniający, że relacja długu Skarbu Państwa do produktu krajowego brutto przewidywana na koniec roku budżetowego będzie niższa niż w poprzednim roku.

Więcej o finansach piszemy tutaj: