{"vars":{{"pageTitle":"Kraków rozpoczyna odbiór 50 elektrycznych autobusów od Solarisa","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["autobusy-elektryczne","dotacje-ue","elektromobilnosc","elektryfikacja-transportu","krakow","solaris","transport-publiczny"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"19 marca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":105999}} }
300Gospodarka.pl

Kraków rozpoczyna odbiór 50 elektrycznych autobusów od Solarisa

Solaris rozpoczął dostawę 50 autobusów Urbino 18 electric dla Krakowa. Pierwsze sztuki „przegubowych elektryków” wyjadą na linię nr 179.

W oficjalnym przekazaniu autobusów udział wzięli Prezydent Miasta Krakowa, Jacek Majchrowski, przedstawiciele MPK SA w Krakowie oraz reprezentanci firmy Solaris. Nowe elektrobusy zasiliły dotychczasowy tabor 394 Solarisów, w tym 28 autobusów elektrycznych, z których część zadebiutowała na ulicach miasta już w 2016 roku.

“Od wielu lat inwestujemy w bezemisyjne autobusy. To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 roku została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro5. Po zakończeniu dostaw 50 autobusów Solarisa mieszkańcy już w połowie tego roku będą mieć do dyspozycji w sumie prawie 80 bezemisyjnych pojazdów” – powiedział Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.

Wraz z zamówionymi pojazdami, producent dostarczył miejskiemu przewoźnikowi 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in. Każdy autobus jest przygotowany do wolnego ładowania poprzez pantografy. Sposób wolnego ładowania za pomocą pantografów jest nowatorskim rozwiązaniem i ma na celu jak najlepsze wykorzystanie terenu zajezdni.

Autobusy mogą również realizować proces szybkiego ładowania za pomocą pantografów. Tego typu ładowarki już funkcjonują na terenie zajezdni Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli Dworzec Główny Wschód, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie.


Czytaj także: Autobusy elektryczne w Polsce: w których miastach jest ich najwięcej?


“Na pewno będziemy kontynuować zamówienia przyjaznych dla środowiska autobusów. Na początku tego roku złożyliśmy wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty” – zaznaczył Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

“Konsekwencja Krakowa w rozwijaniu zeroemisyjnego transportu jest imponująca” – dodał Mateusz Figaszewski, E-mobility Development & Market Intelligence Director, Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.

Magazynami energii w nowych autobusach są baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 300 kWh. Model pomieści 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących.

Dodatkowe wyposażenie obejmuje pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.

Nowe autobusy będą jeżdziły linią nr 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód). Kursuje ona przez Aleje Trzech Wieszczów. To rejon miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Na zakup pojazdów MPK w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Solaris należy do hiszpańskiego koncernu CAF, a obydwa swoje zakłady produkcyjne ma zlokalizowane w Polsce. Firma jest jednym z największych europejskich producentów autobusów i europejskim liderem w sprzedaży i produkcji autobusów elektrycznych.

Program Mój Prąd – trzecia odsłona rusza 1 lipca