{"vars":{{"pageTitle":"Kryzys w branży lotniczej. Popyt rośnie, a samolotów brakuje","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["allianz-trade","dostawy-samolotow","flota-samolotow","kontrolerzy-ruchu-lotniczego","koszty-operacyjne","linie-lotnicze","main","najnowsze","paliwo-lotnicze","produkcja-samolotow","transport-lotniczy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"25 lipca 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":740961}} }
300Gospodarka.pl

Ciemne chmury nad liniami lotniczymi. Popyt rośnie, a samolotów brakuje

Branża lotnicza znajduje się w stanie głębokiego przeciążenia. W obliczu rosnącego popytu, starzejącej się floty, rosnących kosztów operacyjnych i barier środowiskowych, potrzebne są szybkie i odważne decyzje. Przyszłość sektora zależy od skutecznej modernizacji obsługi przestrzeni powietrznej, wsparcia regulacyjnego i inwestycji w technologie produkcyjne oraz infrastrukturalne.

Popyt wyprzedza możliwości

Według raportu Allianz Trade dynamiczne ożywienie popytu na przewozy lotnicze po pandemii zderza się z ograniczoną podażą nowych samolotów. W 2024 roku dostawy samolotów spadły o 31 proc. w porównaniu do szczytu z 2018 roku, co doprowadziło do skumulowania zaległości sięgających 17 tys. jednostek.

„Odrobienie zaległości przy obecnym tempie produkcji zajęłoby 14 lat! (tj. dwukrotnie więcej niż przed pandemią)” – alarmują autorzy analizy.

W efekcie średni wiek światowej floty wzrósł do 14,8 lat, co oznacza większe zużycie paliwa, wyższe koszty serwisowania oraz wyzwania związane z emisją dwutlenku węgla. Linie lotnicze, zamiast korzystać z efektu odbudowy popytu, coraz częściej mierzą się z ograniczeniami technologicznymi i operacyjnymi. Nawet najwięksi przewoźnicy mają trudności z realizacją zaplanowanych siatek połączeń i zwiększeniem częstotliwości lotów.

Rosną koszty i opóźnienia linii lotnicznych

Sektor lotniczy mierzy się z narastającą presją kosztową. Rosnące ceny paliw, niedobór wykwalifikowanych pracowników oraz konieczność inwestycji w cyfryzację i odnowę floty uderzają w marże operacyjne. Do tego dochodzą wyzwania związane z infrastrukturą: ograniczona przepustowość lotnisk oraz przeciążone systemy kontroli ruchu lotniczego.

Już latem 2024 roku jedynie 65 proc. lotów przyleciało zgodnie z rozkładem. Według Komisji Europejskiej, bez pilnych reform, opóźnienia w europejskiej przestrzeni powietrznej mogą wzrosnąć sześciokrotnie do 2035 roku.

Przeciążenie systemów zarządzania ruchem lotniczym w Europie Środkowej, niedobory kadrowe wśród kontrolerów i brak automatyzacji mogą spowodować paraliż najważniejszych szlaków powietrznych. Bruksela apeluje o natychmiastowe inwestycje w rekrutację, szkolenia i nowoczesne technologie wspomagane sztuczną inteligencją.

Dekarbonizacja musi poczekać?

Wzrost wymagań środowiskowych, takich jak unijny pakiet Fit for 55 czy cele związane z wykorzystaniem zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), powoduje, że dekarbonizacja przestaje być opcją, a staje się koniecznością. Jednak wysokie koszty oraz ograniczona dostępność biopaliw stanowią poważne wyzwanie.

„Popyt na to ekologiczne paliwo przewyższa podaż, co dodatkowo winduje wzrost jego cen” – zauważa Allianz Trade. SAF kosztuje obecnie od 2 do 5 razy więcej niż konwencjonalne paliwo lotnicze.

W przypadku branży o niskich marżach operacyjnych to może być barierą nie do pokonania. Linie lotnicze, które chcą pozostać konkurencyjne, będą zmuszone do poszukiwania kompromisów między celami klimatycznymi a rentownością.

Geopolityka i innowacje w tle

Krajobraz dla branży dodatkowo komplikuje geopolityka. Zmiana polityki handlowej Stanów Zjednoczonych, napięcia międzynarodowe i ograniczenia przestrzeni powietrznej wpływają na trasy połączeń, kontrakty leasingowe i strategie inwestycyjne producentów samolotów.

Allianz Trade zwraca uwagę, że turystyka do USA słabnie. W marcu 2025 roku liczba podróżnych z Europy Zachodniej spadła o 17 proc. rok do roku, a średnie obłożenie samolotów spadło z 84 proc. do 78 proc.

Równocześnie, największe platformy rezerwacyjne – Airbnb, Booking.com i Expedia – sygnalizują niższe przychody z powodu słabnącego popytu w Ameryce Północnej. Linie lotnicze z tego regionu przewidują najniższy globalny wzrost przychodów w 2025 roku, notując spadek o 10 proc. już w pierwszym kwartale.

Na horyzoncie pojawiają się jednak innowacje: napęd wodorowy, zaawansowana mobilność powietrzna (AAM) i automatyzacja systemów kontroli lotów. Mają one potencjał zmienić branżę, ale – jak zaznacza Allianz Trade – większość z tych rozwiązań potrzebuje jeszcze co najmniej dekady, by osiągnąć dojrzałość produkcyjną i zgodność z regulacjami.


Polecamy także: