{"vars":{{"pageTitle":"Kryzys w pełni, a Polacy się bogacą. Rynek luksusowych towarów odporny na zawirowania","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dobra-luksusowe","finanse","kpmg","kryzys","main","najnowsze","towary-luksusowe"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"25 maja 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":572167}} }
300Gospodarka.pl

Kryzys w pełni, a Polacy się bogacą. Rynek luksusowych towarów odporny na zawirowania

Powiększa się grono nabywców dóbr luksusowych. Mimo kryzysu – zarabiamy więcej i kupujemy droższe produkty. Rynek luksusowych towarów w 2022 roku był już wart 37 mld zł.

Po raz kolejny wzrosła w Polsce liczba osób zamożnych oraz bogatych, które są kluczowymi odbiorcami rynku dóbr luksusowych. To przede wszystkim ci, których zarobki brutto przekraczają 50 tys. zł miesięcznie. Zwiększyła się również liczba Polaków, którzy zarabiają rocznie powyżej 1 mln zł brutto – w 2021 roku było ich już ponad 37 tys.

To daje odpowiedź na pytanie, dlaczego w 2022 roku rynek dóbr luksusowych osiągnął wartość 37 mld złotych. I zanotował 19-procentowy wzrost względem roku 2021. Przewyższyła tym samym swoją wartość sprzed wybuchu pandemii – wynika z raportu KPMG.


Czytaj także: Kryzys bogatym niestraszny. W 2022 r. wartość rynku towarów luksusowych była rekordowa


Największą część rynku dóbr luksusowych stanowią, jak co roku, producenci samochodów premium i luksusowych. Wartość tego segmentu wyniosła 24,7 mld zł – po dużym wzroście sprzedaży zarówno w ujęciu wolumenowym (5,1 proc.), jak i wartościowym (20,5 proc.). W ubiegłym roku Polacy zarejestrowali 95,7 tys. nowych samochodów marek premium oraz 329 sztuk samochodów luksusowych.

Rynek luksusowej odzieży i akcesoriów w 2022 roku powiększył się o prawie 10 proc. wobec poprzedniego roku (290 mln zł) osiągając wartość 3,2 mld złotych. Przewyższył tym samym rekordową wartość tego segmentu (3,1 mld złotych z roku 2019).

Podobnie, bo prawie o 8 proc., wzrósł w Polsce segment luksusowych kosmetyków i perfum (1,2 mld złotych). Za ponad połowę wartości tego segmentu odpowiadają perfumy. O 10 proc. wzrosła sprzedaż luksusowej biżuterii i zegarków.

Jednak największy wzrost wartości odnotował segment luksusowych hoteli i SPA. Jego wartość w 2022 roku wyniosła 2,6 mld złotych. Zgodnie z prognozami w 2024 roku branża hoteli premium i luksusowych powinna osiągnąć wyższą wartość niż przed pandemią. W ubiegłym roku w Polsce znajdowało 87 hoteli pięciogwiazdkowych – najwięcej w Krakowie (16), Warszawie (14) oraz Wrocławiu (6).

Odporne na kryzysy

Globalny sektor dóbr luksusowych okazał się być bardziej odporny na zawirowania ostatnich trzech lat niż rynek dóbr masowych – mówi Tomasz Wiśniewski, partner, szef zespołu wycen w KPMG w Polsce.

Kursy akcji spółek liderów sektora, które w zdecydowanej większości obejmują osobiste dobra luksusowe, po pandemicznej zapaści na początku 2020 roku, gdzie spadki były podobne do indeksu szerokiego rynku, od końca 2020 roku radzą sobie zdecydowanie lepiej niż cały rynek – dodaje.

Co więcej, notowania akcji tych gigantów biją rekordy wszechczasów. – Siła spółek z sektora dóbr luksusowych (pięciu z sześciu czołowych graczy w tym segmencie to podmioty francuskie) spowodowała, że giełda w Paryżu stała się największą giełdą w Europie wyprzedzając Londyn – komentuje Wiśniewski.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter


Przeprowadzone przez KPMG analizy potwierdziły, że podobnie jak w przypadku poprzednich kryzysów (na początku 2000 roku oraz w latach 2007-2008), także w sytuacji ostatnich negatywnych wydarzeń gospodarczych rynek dóbr luksusowych zachował się znacząco lepiej od podobnych produktów w segmencie masowym oraz od całego rynku.

Jednak (podobnie jak w przypadku osobistych dóbr luksusowych) kumulacja negatywnych wydarzeń w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku dotknęła także segment samochodów luksusowych i premium, których kursy podlegały silnym wahaniom. Jednak gdy nastroje się poprawiają, pierwszymi beneficjentami tej zmiany stają się producenci dóbr luksusowych.

Więcej o dobrach luksusowych piszemy tutaj: