{"vars":{{"pageTitle":"Kto bogatemu zabroni? Zaskakujący rozkwit rynku dóbr luksusowych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bogactwo","handel","konsumpcja","luksus","najnowsze","rynek-dobr-luksusowych","towary-luksusowe"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"21 września 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":608378}} }
300Gospodarka.pl

Kto bogatemu zabroni? Zaskakujący rozkwit rynku dóbr luksusowych

Sprzedaż dóbr luksusowych przez 110 największych firm na świecie osiągnęła 730 miliardów dolarów w 2021 roku. Suma ta jest równa 50 proc. wartości globalnego rynku dóbr luksusowych – wynika z danych zawartych w ósmej edycji raportu „Global Fashion & Luxury Private Equity”.

Rynek dóbr luksusowych rośnie na całym świecie i przewyższa oczekiwania wielu ekspertów. Obejmuje całą gamę produktów luksusowych. Dobra osobiste, takie jak odzież, akcesoria, biżuteria, zegarki, kosmetyki i perfumy, stanowiły 36 proc. całkowitej sprzedaży. Pozostałe 64 proc. to produkty, takie jak luksusowe samochody, hotele, prywatne samoloty, rejsy, meble i jachty – podaje Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).


Zobacz też: Kryzys bogatym niestraszny. W 2022 r. wartość rynku towarów luksusowych była rekordowa


Bogacze konsumują jeszcze więcej luksusu

Rok 2022 przyniósł wzrost sprzedaży we wszystkich kategoriach dóbr luksusowych. Branża hotelarska osiągnęła najlepsze wyniki, z niesamowitym wzrostem wynoszącym ponad 55 proc. rok do roku. W segmencie dóbr osobistych, średni wzrost wyniósł 13,2 proc., z wyróżniającymi się producentami zegarków i biżuterii, osiągającymi wzrost o 17,3 proc.

W najbliższych trzech latach przewiduje się, że największy wzrost sprzedaży (ponad 10 proc. rok do roku) będzie dotyczył branży hoteli. W segmencie zegarków i biżuterii, kosmetyków i perfum oraz restauracji i mebli przewiduje się dynamiczny wzrost od 5 proc. do 10 proc. rok do roku.

Sektor luksusowych samochodów może doświadczyć niewielkiego spadku sprzedaży. Największy wzrost na rynku dóbr luksusowych (powyżej 10 proc. rok do roku) może wystąpić w krajach Azji i na Bliskim Wschodzie, podczas gdy Ameryka Północna i Łacińska najpewniej osiągną wzrost między 5 proc. a 10 proc. Europa przewiduje roczny wzrost na poziomie 5 proc. – wynika z danych podanych przez PIE.

W 2023 roku blisko dwie trzecie największych firm rynku dóbr luksusowych (63 proc.) uznało, że najbardziej atrakcyjnym segmentem do inwestowania będą kosmetyki i perfumy. Połowa badanych uważa, że atrakcyjne będą odzież i akcesoria oraz meble, a 33 proc. wskazało na zegarki i biżuterię.

ESG oraz luksusowe „second hand’y”

W nadchodzących latach firmy działające na rynku dóbr luksusowych mają skoncentrować się na rozwoju ESG (Environmental, Social, Governance) oraz wykorzystają cyfryzację jako narzędzie do rozwoju swoich marek. Strategie będą opierać się na podkreślaniu cech produktów luksusowych, takich jak wysoka jakość, trwałość i długi cykl życia produktów.

Istotne będzie wzmocnienie przekonania wśród klientów, że zakup tych przedmiotów stanowi inwestycję, która zyskuje na wartości. Wspieranie rynku wtórnego będzie kluczowym elementem zrównoważonego podejścia do rozwoju dóbr luksusowych. Może to obejmować inwestycje w platformy zajmujące się tym rodzajem handlu.

Klienci z pokolenia Z i Alfa stają się coraz bardziej atrakcyjnymi odbiorcami dóbr luksusowych. Docieranie do nich będzie zależało od firm, które zaakceptują cyfryzację, w tym otwarcie się na świat Metaverse.

Czytaj także: