Rozmowy z udziałowcem mniejszościowym Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) są na finalnym etapie, poinformował wiceminister funduszy i rozwoju regionalnego Marcin Horała. W rozmowach uczestniczą francuska firma Vinci oraz koreańska – Incheon International Airport Corporation. Trzeci podmiot dotychczas się nie upublicznił.
– Jesteśmy na finalnym etapie rozmów z udziałowcem mniejszościowym – powiedział Horała w Radiu Zet.
Udziałowiec mniejszościowy ma przejąć 49 proc. akcji lotniska CPK.
– Są w tym momencie na finalnym etapie rozmów trzy podmioty, z których jeden jeszcze sam się nie upublicznił, więc nie mogę o nim mówić, bo tajemnica handlowa obowiązuje. A te dwa to jest Vinci […] – notowana na francuskiej giełdzie międzynarodowa korporacja, zajmująca się inwestowaniem w szeroko pojętą infrastrukturę. Bardzo duża firma, prawie 100 mld euro kapitalizacji, ma udziały w kilkudziesięciu lotniskach na świecie, należy do niej parę film budowlanych, nawet w Polsce – wymienił wiceminister.
Czytaj również: Tak ma wyglądać CPK. Gigantyczna antresola, przeszklony dach [WIZUALIZACJE]
– A drugi to Incheon International Airport Corporation – czyli firma, która zarządza jednym z kolei lotniskiem, Incheon w Seulu – jednym z największych i najlepszych w różnych rankingach lotnisk na świecie – dodał.
– Jesteśmy na finalnym etapie tych negocjacji. Chciałbym, aby one się niedługo już zakończyły i żeby była podpisana umowa – podkreślił.
Prace ruszą bez dodatkowego partnera
Horała zastrzegł jednak, że na obecnym etapie prac możliwe jest kontynuowanie prac bez partnera mniejszościowego.
– Nie jesteśmy pod ścianą i możemy spokojnie kontynuować jeszcze budowę bez partnera mniejszościowego, wiec nie jest tak że każde warunki przyjmiemy, przyjmiemy jeżeli będą dobre – podsumował wiceminister.
300Klimat od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz cotygodniowy newsletter.
Centralny Port Komunikacyjny jest w 100 proc. spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym modernizacji istniejących oraz budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.
Program kolejowy CPK zakłada budowę ok. 2 000 km nowych linii (10 tzw. szprych CPK). Dla 1 500 km z nich są już gotowe albo przygotowywane studia wykonalności, a dla odcinków Warszawa – Łódź i Łódź – Wrocław trwa już projektowanie.