{"vars":{{"pageTitle":"Lasek: Nie przekreślamy CPK. Pierwsze wyniki audytu pod koniec kwartału","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","lotnictwo","maciej-lasek","najnowsze","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"26 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":665589}} }
300Gospodarka.pl

Lasek: Nie przekreślamy CPK. Pierwsze wyniki audytu pod koniec kwartału

Trwa audyt inwestycji Centralny Port Komunikacyjny. Pierwszych wniosków z niego oczekuję w końcu I kwartału – powiedział w rozmowie z Rzeczpospolitą pełnomocnik ds. budowy CPK, Maciej Lasek.

Rada Nadzorcza w ostatni poniedziałek podjęła uchwałę zobowiązującą zarząd do przygotowania audytów w poszczególnych obszarach działalności. Nie będzie to jednorazowe „prześwietlenie” całej firmy, tylko drobiazgowe sprawdzanie działalności w poszczególnych obszarach. Chciałbym, żeby cały proces nie potrwał dłużej niż pół roku – mówił w rozmowie z dziennikiem Maciej Lasek.

Jak dodał, prześwietlane będą finanse, a także realizacja poszczególnych części inwestycji, jak komponent lotniskowy i kolejowy. Sprawdzana będzie także efektywność poszczególnych założeń.


Czytaj także: Projekt CPK to nie powinien być cep na przeciwników politycznych. Wywiad z Maciejem Wilkiem


Lasek podkreślił, że na inwestycję CPK trzeba spojrzeć „na chłodno”, a harmonogramy deklarowane przez wcześniejszy zarząd spółki były nierealne od samego początku. Dodał jednak, że wiele z podpisanych już przez spółkę umów „można wykorzystać”.

Jednocześnie Maciej Lasek zaznacza, że błędem było wstrzymanie modernizacji Lotniska Chopina w roku 2019. Jak mówi, dałoby to oddech „zarówno pasażerom, jak i LOT-owi”. Jego zdaniem dobrą bazę dla tanich linii lotniczych mógłby z kolei stanowić Modlin.

Elementem audytu musi być więc też wiedza o tym, co tak naprawdę jest potrzebne. Nie bazujmy tylko na prognozach, bo zawsze są obarczone ryzykiem. Według prognozy IATA z 2021 r. ruch tranzytowy w Baranowie miał sięgać ok. 19 mln pasażerów. Ale kilka miesięcy temu pojawiła się poprawiona prognoza IATA, zakładająca już nie 19, ale 14 mln. To różnica rzędu 25 proc. – dodał.

Czytaj nasze wywiady na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego: