{"vars":{{"pageTitle":"Liczba przeładunków w polskich terminalach rośnie. Najwięcej przewieziono drogą morską","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["glowny-urzad-statystyczny","gospodarka","handel","infrastruktura-transportowa","kolej","terminal-przeladunkowy","transport","transport-drogowy"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"29 września 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":196467}} }
300Gospodarka.pl

Liczba przeładunków w polskich terminalach rośnie. Najwięcej przewieziono drogą morską

Przeładunki w terminalach intermodalnych wzrosły w 2020 roku o 5 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. I to pomimo, że aktywnych było mniej tego typu terminali.

Dane o przeładunkach za 2020 rok podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W 2020 roku wyniosły one 77,9 mln ton. To oznacza wzrost o 5 proc. w ujęciu rocznym.

W ubiegłym roku aktywne były 34 terminale. To o 4 mniej niż w 2019 roku.

Terminale intermodalne – co to takiego?

Intermodalny terminal przeładunkowy to obiekt umożliwiający przeładunek pomiędzy różnymi środkami transportu. Na terenie Polski w 2020 roku zlokalizowane były 34 aktywne terminale.

Z tego 4 obsługiwały przesyłki morze-kolej lub morze-droga (tzw. terminale morskie), a 30 przesyłki kolej-droga (terminale lądowe).

Z łącznie 77,9 mln ton wszystkich przeładowanych ładunków, 29,2 mln ton przewieziono transportem morskim. To ponad jedna trzecia (37,4 proc.) ogółu ładunków.

25,5 mln ton (32,7 proc.) przewieziono transportem samochodowym, a transportem kolejowym – 23,3 mln ton (29,9 proc.).

Jeśli chodzi o rodzaj ładunków, to w ubiegłym roku w przewozie transportem intermodalnym dominowały ładunki z grupy towary nieznane. Była to prawie jedna trzecia wszystkich towarów (32,5 proc.).

Znaczny udział stanowiły również towary mieszane, czyli zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem. Była to prawie jedna piąta ładunków. Natomiast udział produktów spożywczych, napojów i tytoniu wyniósł 11,5 procent.

Ponad jedną dziesiątą wszystkich ładunków przeładowanych w Polsce stanowiły wyroby chemiczne z tworzyw sztucznych oraz paliwo jądrowe. Udział tych towarów na poziomie 10,2 proc. oznacza wzrost o 2 punkty procentowe.

Czytaj też: