{"vars":{{"pageTitle":"Lokalna półka już działa? Sieci handlowe deklarują: większość żywności pochodzi z kraju","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["biedronka","carrefour","lokalna-polka","markety","najnowsze","owoce","pis","rolnicy","warzywa"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"8 września 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":606590}} }
300Gospodarka.pl

Lokalna półka już działa? Sieci handlowe deklarują: większość żywności pochodzi z kraju

Największe sieci handlowe działające w Polsce twierdzą, że już dziś większość sprzedawanych przez nie artykułów spożywczych pochodzi z kraju. To odpowiedź na jeden z punktów programu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości, „Lokalna półka”.

„Lokalna półka” to jeden z tzw. konkretów PiS, które partia prezentuje od kilku dni. Trzon pomysłu stanowi zobowiązanie marketów, by miały w swojej ofercie minimum dwie trzecie owoców, warzyw, produktów mlecznych i mięsnych oraz pieczywa pochodzących od lokalnych dostawców.

Jak tłumaczy PiS, ma to „wzmocnić pozycję lokalnych dostawców względem innych ogniw łańcucha dostaw żywności, a także ułatwić dostęp konsumentów do produktów wytworzonych przez mniejszych, również lokalnych producentów.” Więcej o programie pisaliśmy tutaj.

Dwie trzecie w sieci Carrefour

Jednak już teraz markety mają w swojej ofercie dużo polskich produktów, w tym od lokalnych dostawców. A przynajmniej tak deklarują.

– Obecnie polskie produkty stanowią ponad 65 proc. całego asortymentu spożywczego sklepów Carrefour w Polsce oraz 76 proc. asortymentu działu produktów świeżych. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę asortyment żywności regionalnej, to polskie produkty stanowią w nim już około 90 proc. sprzedaży i wskaźnik ten ma tendencję rosnącą. Polskie produkty i produkty lokalne stanowią również trzon oferty marki własnej Carrefour – informuje Biuro Prasowe Carrefour Polska.

Jak wyjaśnia sieć, co dziesiąty dostawca współpracujący z Carrefour, jest małym rolnikiem lub producentem żywności.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


–Nasze sklepy w każdym województwie posiadają dostawców lokalnych do działów z wędlinami, pieczywem, nabiałem, a także z warzywami i owocami. Obecnie jest to ponad 320 dostawców, z czego 280 to dostawcy produktów ultra świeżych [dostarczonych niemal natychmiast po zebraniu, wytworzeniu lub przygotowaniu – przyp. red.] – wskazuje Biuro Prasowe Carrefour Polska.

W Biedronce większość

Podobną ilość produktów od polskich dostawców znajdziemy w sklepach sieci Biedronka.

– Ponad 93 proc. produktów spożywczych oferowanych przez sieć pochodzi od polskich dostawców, co oznacza, że każde 9 na 10 produktów w Biedronce ma polskie pochodzenie. Promowanie polskiej żywności jest jednym z kluczowych filarów działalności sieci – zapewnia Grzegorz Pytko, dyrektor działu zakupów w sieci Biedronka.

W 2022 roku Biedronka współpracowała z 250 lokalnymi producentami produktów świeżych, a klienci sieci kupili ponad 87 mln warzyw i owoców od takich dostawców, w tym prawie 500 tys. kg truskawek dostarczonych do sklepów bezpośrednio przez polskich plantatorów.

– Za te dostawy odpowiada specjalny zespół kupców powołany w 2021 roku do współpracy z rolnikami i małymi producentami żywności z różnych regionów kraju. Dzięki tej inicjatywie stale rośnie liczba polskich dostawców sieci Biedronka – podsumowuje Grzegorz Pytko.

To też może Cię zainteresować: