Na początku 2022 r. w Jasionce ruszy budowa nowej bazy technicznej dla samolotów szerokokadłubowych. LOT Aircraft Maintenance Services wyłoni wykonawcę. Baza ma działać już w pierwszej połowie 2023 r.
LOT Aircraft Maintenance Services jest częścią kapitałowej Polskiej Grupy Lotniczej. 1000 zatrudnionych pracowników oferuje obsługę techniczną, w tym obsługę bazową, liniową, warsztatową i estetyczną. Spółka, oprócz krajowego przewoźnika, Polskich Linii Lotniczych LOT, obsługuje też zagraniczne linie lotnicze.
Nie tylko lotnisko
Jak przypomina Aleksandra Juda, prezes zarządu LOTAMS, budowę bazy na rzeszowskim lotnisku wpisano w długoterminową strategię rozwoju spółki, przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału Podkarpacia. Baza w Jasionce będzie drugą stacją obsługi technicznej samolotów w Polsce.
Głównym celem inwestycji jest rozszerzenie zdolności spółki LOTAMS do świadczenia usług obsługi samolotów szerokokadłubowych (np. Boeinga 787 Dreamliner). Panowana jest budowa hangaru użytkowego, płyty przedhangarowej i wszechstronnego zaplecza. W ramach inwestycji hangar zostanie wyposażony, a obok hangaru powstanie m.in. parking.
Przedsięwzięcie ma zwiększyć potencjał lotniska w Jasionce, a także zapewnić pozyskiwanie dodatkowych źródeł przychodów, niezwiązanych bezpośrednio z wielkością ruchu lotniczego.
„Powrót do poziomu sprzed pandemii potrwa kilka lat; w tym czasie chcemy zdynamizować inwestycje własne i realizowane przez naszych partnerów. To pozwoli nam skutecznie konkurować na rynku transportu pasażerskiego i towarowego” – mówi Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.
W hangarach wykorzysta się energooszczędne rozwiązania: oświetlenie zapewni technologia LED, a ciepło – gaz ziemny. Aby zmniejszyć wpływ sytuacji awaryjnych na środowisko, przy wykonywaniu obsługi samolotów stosowane będą separatory i zbiorniki zamknięte. Prawidłowa obsługa techniczna przyczyni się do ochrony środowiska: ograniczy zużycie paliwa, poziom generowanego przez samoloty hałasu i wycieki płynów eksploatacyjnych.
Obsługa bazy już się kształci
A kto będzie się zajmował obsługą tych samolotów? LOTAMS rozwija współpracę ze szkołami technicznymi na Podkarpaciu i Politechniką Rzeszowską. Szansą na zdobycie doświadczenia zawodowego jest program płatnych staży, z którego skorzystała już ponad setka uczniów i uczennic, a także kilkunastu nauczycieli. Projekt „Kształcenie wysokich lotów” finansują środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.
W budowę zaangażowano firmy SAFEGE S.A.S., Alton Aviation Consultancy oraz Ghafari Associates. Dokumentację projektową budowy prowadzi Chapman Taylor International Services.
Air France poleciały na zużytym oleju. Pierwszy międzykontynentalny lot na biopaliwie