{"vars":{{"pageTitle":"Maciej Lasek nowym pełnomocnikiem ds. budowy CPK. Zastąpi Marcina Horałę","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","lotnictwo","maciej-lasek","najnowsze","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"22 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":647663}} }
300Gospodarka.pl

Maciej Lasek nowym pełnomocnikiem ds. budowy CPK. Zastąpi Marcina Horałę

Pełnomocnikiem premiera ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) został Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR), poinformowała szefowa resortu Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

CPK to jest część działu administracji „polityka rozwojowa”, jest w ministerstwie, pan sekretarz Maciej Lasek obejmuje ten obszar swoimi kompetencjami, będąc równocześnie pełnomocnikiem pana premiera ds. CPK – powiedziała Pełczyńska-Nałęcz podczas konferencji prasowej.

19 grudnia resort informował, że prezes Rady Ministrów na wniosek minister funduszy i polityki regionalnej powołał Macieja Laska, Jacka Protasa i Jana Szyszko na stanowiska sekretarzy stanu w MFiPR.


Czytaj także: Co dalej z CPK? Oto za i przeciw budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego


W expose premier Donald Tusk zapowiadał, że przyszłość CPK zostanie rozstrzygnięta w sposób transparentny. – Rozmawialiśmy [z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem] o przyszłości CPK. Chcę Państwu powiedzieć, że żadna inwestycja w Polsce nie doprowadzi do tragedii polskiej rodziny – mówił o przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jak dodał Tusk, kiedy on sam był premierem, nie było protestów w sprawie wywłaszczeń pod duże inwestycje. – Przyszłość CPK rozstrzygnie się w sposób transparentny – mówił premier. – To nie może służyć ambicji jakiegoś polityka – dodał.

Do tej pory pełnomocnikiem rządu ds. budowy CPK z ramienia Prawa i Sprawiedliwości był Marcin Horała, a od samego początku projektu – Mikołaj Wild, który teraz pełni funkcję prezesa spółki.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Lotnisko miało zostać uruchomione w 2028 roku. Poza samym lotniskiem, zlokalizowanym między Łodzią a Warszawą, istotnym elementem projektu jest komponent kolejowy, który zakłada budowę 2000 km nowych linii kolejowych. Koszt projektu na pewno przekroczy 100 mld zł. Eksperci szacują, że może być to nawet 250 mld zł.

Co do tej pory zrobiono? Gotowy jest projekt koncepcyjny terminala i dworca CPK, a w przygotowaniu projekt budowlany. Trwają odwierty geologiczne, prace rozbiórkowe i przeprowadzki. W decydującą fazę wkroczyło postępowanie na wybór partnera finansowego dla części lotniskowej.

Więcej o CPK piszemy tutaj: