Oczekiwania tegorocznych maturzystów, wyrażone tym, czego szukali w internecie w związku z pisemnym egzaminem z j. polskiego, tylko w niewielkim stopniu pokryły się z rzeczywistością.
Matura pisemna z j. polskiego na poziomie podstawowym trwała 240 minut (formuła 2023) oraz 170 minut (formuła 2015).
Matura 2024: dwie formuły
Dlaczego podobnie, jak w ubiegłym roku, mamy do czynienia z dwoma formułami? Formuła 2015 dotyczy uczniów, którzy uczyli się w gimnazjum. Natomiast formuła 2023 dotyczy zdecydowanej większości maturzystów. Zgodnie z nowymi zasadami zdają ją absolwenci 4-letniego liceum ogólnokształcącego oraz 5-letniego technikum.
Czy nowa i stara matura czymś się różnią? Tak, jak tłumaczył Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, podstawa programowa z 2012 r. skupiała się na tekście kultury w bardzo szerokim rozumieniu tego słowa. Ograniczyła liczbę lektur, które były lekturami obowiązkowymi, zostawiając bardzo dużo przestrzeni nauczycielom, aby wybierali dowolne teksty i omawiali je z uczniami. Skończyło się to tak, że na maturze uczniowie nie odwoływali się praktycznie do żadnych tekstów literackich, ograniczali się do filmów, seriali i gier komputerowych.
A jak to wygląda w przypadku nowej formuły?
– W podstawie programowej z 2019 r., jeśli chodzi o język polski, mamy odwrócenie akcentów, przesunięte zostały one w zupełnie innym kierunku. Oczywiście nadal mamy pracę z tekstem kultury, nadal mamy dialog między sztukami, nadal mamy kształcenie w zakresie tworzenia tekstu. Mamy to wszystko, co było w poprzedniej podstawie, ale jednocześnie przywrócony został cały kurs historii literatury, głównie polskiej, ale są też elementy literatury światowej. Mamy już nie zestaw 13 pozycji lekturowych, tak jak było w podstawie programowej 2012, ale zestaw około 40 pozycji lekturowych – wyjaśnił Marcin Smolik.
Co było na maturze z polskiego?
Na maturze z j. polskiego (poziom podstawowy) maturzyści z liceów, którzy zdawali egzamin w nowej formule, mieli do wyboru dwa tematy: Bunt i jego konsekwencje dla człowieka oraz Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka? Można było odwołać się do wybranych lektur obowiązujących w roku szkolnym 2023/2024.
Natomiast absolwenci techników mierzyli się z tematami: „Bunt czy pokora – którą postawę życiową powinien wybrać człowiek, by uczynić świat lepszym? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Dziadów cz. III, całego utworu Adama Mickiewicza oraz do wybranego tekstu kultury” lub „Co sprawia, że człowiek zyskuje szacunek innych ludzi? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanych fragmentów Potopu Henryka Sienkiewicza oraz do wybranych tekstów kultury”.
Maturzyści spodziewali się czegoś innego
Czy to, co było na egzaminie, pokryło się z oczekiwaniami maturzystów?
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Okazuje się, że tylko w niewielkim stopniu. W ostatnich dniach przed maturą w wyszukiwarce Google absolwenci szkół średnich szukali informacji na temat „Lalki” Bolesława Prusa, „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego, „Dziadów cz. III” Adama Mickiewicza, „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego, „Potopu” Henryka Sienkiewicza, „Chłopów” Władysława Reymonta, „Roku 1984″ George’a Orwella oraz „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.
Sądzili również, że będą pisali o egoizmie w literaturze (droga do zagłady czy sukcesu), motywie snu, motywie vanitas oraz o tym, czy moralność jest pojęciem subiektywnym.
To też może Cię zainteresować:
- Edukacja wyższa to luksus. Ile trzeba zapłacić za studia w Polsce lub za granicą?
- Upał, gwałtowne burze i zatrute powietrze. Zmiany klimatu zabijają w pracy
- Młodzi chcą łączyć naukę z pracą. Ale jeszcze częściej marzą o własnym biznesie
- Polskie dziewczęta są na bakier z umiejętnościami cyfrowymi. Znajdujemy się w ogonie państw UE