{"vars":{{"pageTitle":"Metawersum nie sprzedaje się tak dobrze, jak miało. Ale nadzieja biznesu umiera ostatnia","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["gry-komputerowe","innowacyjnosc-w-biznesie","main","metawersum","najnowsze","polski-instytut-ekonomiczny","rozwoj-cyfrowy","rzeczywistosc-wirtualna"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"23 kwietnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":549352}} }
300Gospodarka.pl

Metawersum nie sprzedaje się tak dobrze, jak miało. Ale nadzieja biznesu umiera ostatnia

Przyszłość metaversum, technologii do niedawna promowanej jako nowa wersja internetu, jest coraz bardziej niepewna. Chociaż prace nad metaversum pochłaniają ogromne kwoty na badania i rozwój, to jednak zyski wciąż się nie materializują.

Reality Labs, firma rozwijająca metaversum dla spółki Meta, zanotowała w 2022 r. 13,7 mld dolarów straty. Jej czołowy produkt „Horizon Worlds”, który miał przyciągać 500 tys. osób miesięcznie, jest obecnie opustoszały i traci użytkowników.

Z drugiej strony, analitycy z McKinsey oceniają, że metaversum ma potencjał na osiągnięcie wartości 5 bln dolarów do 2030 r. Wirtualna rzeczywistość ma przechodzić stopniowo drogę z nowinki technologicznej poprzez rozrywkę do narzędzia.

Rozrywkowe metawersum się nie udało…

Aktualne rozwiązania będące namiastką metaversum są wykorzystywane głównie w grach, które pozwalają oswoić się z trójwymiarową cyfrową rzeczywistością, nawet jeżeli nadal odbierają ją na płaskich ekranach 2D.

W ostatnim roku jedna czwarta amerykańskich graczy wzięła udział w wydarzeniach organizowanych w cyfrowej rzeczywistości. Przykładowo, koncert Travisa Scotta w grze Fortnite w 2020 r. przyciągnął 12,3 mln widzów. Spośród Amerykanów, którzy brali udział w takich wydarzeniach, aż 82 proc. dokonało związanych z nimi zakupów w świecie cyfrowym lub rzeczywistym.

Równocześnie jednak wyceniany na ponad 1 mld dolarów metaverse Decentraland może pochwalić się mniej niż 5 tys. unikalnych użytkowników, a liczba ta cały czas spada.

…ale w biznesie wciąż ma potencjał

Mimo oznak rozczarowania dotychczasowym tempem rozwoju metaversum, ok. 67 proc. badanych przedstawicieli biznesu uważa, że rozkwit metaversum nastąpi w okresie krótszym niż 5 lat. Szansą na jego komercyjne wykorzystanie mogą stać się „cyfrowe bliźniaki”.

To rozwiązania będące cyfrowym odwzorowaniem urządzeń, fabryk lub całych systemów przemysłowych. Umożliwiają symulowanie zmian przed ich wdrożeniem. Według Boeinga, cyfrowy bliźniak samolotu może przyczynić się do redukcji liczby błędów projektowych, a co za tym idzie – problemów technicznych samych maszyn.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


W opozycji do tego stoi natomiast Microsoft, który wstrzymał prace nad swoim projektem przemysłowego metaversum. Zwolnił też pracowników z powołanego cztery miesiące wcześniej zespołu.

Mimo że kierunek rozwoju metaversum jest obecnie nieokreślony, wydaje się, że jego zastosowania będą skupiać się bardziej na optymalizacji już istniejących procesów biznesowych i przemysłowych niż samodzielnym generowaniu przychodów lub tworzeniu nowego wirtualnego życia dla zwykłych użytkowników.

Czytaj także: