{"vars":{{"pageTitle":"MF za jednolitymi opakowaniami papierosów. I za normami dla innych wyrobów tytoniowych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-tytoniowa","epapierosy","legislacja","ministerstwo-finansow","najnowsze","papierosy","tyton","wyroby-nikotynowe","wyroby-tytoniowe"],"pagePostAuthor":"Kamila Wajszczuk","pagePostDate":"19 sierpnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":722132}} }
300Gospodarka.pl

MF za jednolitymi opakowaniami papierosów. I za normami dla innych wyrobów tytoniowych

Ministerstwo Finansów proponuje wprowadzenie ustawowego wymogu stosowania prostych, ujednoliconych opakowań na papierosy, wynika ze stanowiska resortu do projektu nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Resort proponuje też wprowadzenie prawnego unormowania maksymalnej zawartości nikotyny lub jej pochodnych w saszetkach nikotynowych i innych wyrobach nikotynowych.

Proponuje się rozważenie wprowadzenia ustawowego wymogu stosowania prostych, ujednoliconych opakowań na papierosy (plain packaging) – napisał w stanowisku wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Podkreślił, że coraz więcej krajów wdraża przepisy w tym zakresie.

Przypomniał też, że środek ten wprowadzono po raz pierwszy w Australii w 2012 r. i od tego czasu przyjęto przepisy dotyczące zwykłych, standaryzowanych opakowań w co najmniej dziewiętnastu krajach na całym świecie, w tym w siedmiu krajach UE takich jak: Belgia, Francja, Węgry, Irlandia, Holandia, Rumunia i Słowenia

Ponieważ zakazy reklamy i wprowadzanie obrazkowych ostrzeżeń zdrowotnych łączono w przeszłości z niższym odsetkiem rozpoczynających palenie, wprowadzenie jednolitych opakowań, które usuwają elementy promocyjne z opakowań i sprawiają, że ostrzeżenie zdrowotne jest jeszcze bardziej zauważalne, prawdopodobnie jeszcze bardziej zmniejszy liczbę rozpoczynających palenie w Polsce – zaznaczył wiceminister.

Co z innymi wyrobami tytoniowymi?

W kontekście pojawiających się w ostatnim czasie na rynku nowych alternatyw dla wyrobów tytoniowych w postaci saszetek nikotynowych, czy też produktów, w których tytoń jest zastępowany różnego rodzaju substytutami, najczęściej w postaci ziół, w ocenie resortu finansów zasadnym wydaje się rozważenie kwestii prawnego unormowania maksymalnej zawartości nikotyny lub jej pochodnych w saszetkach nikotynowych i innych wyrobach nikotynowych przeznaczonych do wchłaniania tego alkaloidu przez organizm ludzki – napisał też Jarosław Neneman.

Przypomniał, że z podobnym rozwiązaniem na gruncie przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych mamy do czynienia w przypadku płynów do papierosów elektronicznych.

W art. 11c ust. 1 pkt 2 ustawy określono maksymalny poziom zawartości nikotyny w płynie na 20mg/ml. Zasadnym wydaje się również objęcie saszetek nikotynowych i innych wyrobów nikotynowych zakazem reklamy i promocji (jak w art. 12 ww. ustawy) oraz sprzedaży osobom do lat 18 – wskazał wiceminister.

Zwrócił też uwagę, że nieuregulowaną pozostaje dotychczas kwestia wyrobów substytucyjnych niezawierających tytoniu, tj. wyrobów w których tytoń w całości zastępowany jest innymi surowcami, zazwyczaj roślinnymi (np. w wyrobach nowatorskich – wkłady do podgrzewaczy tytoniu).

Zdaniem resortu finansów, powyższe kwestie powinny, w kontekście obszaru ochrony zdrowia publicznego, zostać objęte wymienionymi ograniczeniami. Pominięcie w ustawie wskazanych produktów substytucyjnych (niezwierających tytoniu), pozostaje w sprzeczności z ratio legis tego aktu, a z praktycznego względu utrudnia egzekwowanie przestrzegania zakazów palenia (wapowania) w określonych miejscach, podkreślił wiceminister.

Czytaj także: