{"vars":{{"pageTitle":"Mikrofirmy nie korzystają z narzędzi IT. Brakuje im specjalistów i pieniędzy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["cyfryzacja","mikroprzedsiebiorstwa","najnowsze","przedsiebiorstwa","technologie","technologie-it"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"20 lutego 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":679595}} }
300Gospodarka.pl

Mikrofirmy nie korzystają z narzędzi IT. Brakuje im specjalistów i pieniędzy

Co piąta z polskich firm z sektora MŚP nie korzysta z żadnych narzędzi IT i są to niemal wyłącznie mikroprzedsiębiorstwa, wynika z raportu BGK „Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia”. Wśród największych barier w transformacji cyfrowej MŚP wymieniają niedobór specjalistów IT na rynku i ograniczony dostęp do finansowania.

– Największą grupę (57proc.) tworzą przedsiębiorstwa znajdujące się w początkowej fazie transformacji cyfrowej. Średnio, jak dotąd, udało im się wdrożyć zaledwie jedną z dziewięciu analizowanych technologii (średnia = 0,95). Najczęściej było nią oprogramowanie umożliwiające cyfrową komunikację wewnątrz firmy (29 proc.). Firmy te dość często wykorzystują też media społecznościowe do rekrutacji pracowników (22proc.) lub promocji (20 proc.) – czytamy w raporcie.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Co czwartą firmę można zaliczyć do klastra cyfrowych adaptatorów, którzy przeciętnie mają zaimplementowane więcej niż dwa rozwiązania (średnia = 2,53). Stosunkowo najmniejszą grupę firm (16 proc. ogółu) stanowią tzw. liderzy cyfryzacji, a więc firmy, które przeciętnie mają wdrożone ponad cztery z rozważanych rozwiązań cyfrowych (średnia = 4,36). Technologie wybierane przez firmy wykluczone i adaptatorów cyfrowych są wśród liderów cyfryzacji standardem – stosuje je od 76 proc. do 83 proc. firm z tego skupienia (w zależności od technologii), wskazano również.

– Cyfryzacja firm stwarza szerokie możliwości wzrostu gospodarczego w skali makro, ale także przekłada się na wyniki konkretnych przedsiębiorstw. Firmy doskonale to wiedzą – co drugi przedsiębiorca deklaruje, że jego firma będzie musiała wdrożyć nowe technologie cyfrowe, żeby utrzymać konkurencyjność. Badanie wykazało, że najwięcej do zrobienia mają mikroprzedsiębiorstwa – podkreślił ekspert BGK ds. transformacji cyfrowej przedsiębiorstw Ksawery Stojak, cytowany w materiale.

Rozwiązania cyfrowe zależne od branży

Stopień wdrożenia rozwiązań cyfrowych zależy także od branży, co pośrednio wiąże się ze strukturą poszczególnych sektorów i ich cyfrowymi potrzebami. Ponadprzeciętne wykorzystanie rozwiązań cyfrowych widoczne jest w przypadku działalności profesjonalnej. Także naukowej i technicznej, a także w hotelarstwie i gastronomii oraz w handlu. Niski stopień wykorzystania technologii cyfrowych uwidacznia się w firmach zajmujących się transportem i gospodarką magazynową, działalnością finansową i ubezpieczeniową oraz rynkiem nieruchomości.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP spodziewają się raczej pozytywnych konsekwencji cyfryzacji. Widzą jednak pewne wyzwania w samym procesie transformacji. Najczęściej wskazywaną przeszkodą w cyfryzacji polskich MŚP okazała się niedostateczna liczba pracowników IT na rynku (43 proc. wskazań). Podobnie istotnym problemem jest brak odpowiednich możliwości finansowania niezbędnych inwestycji (41 proc.), podano także.

– Pomimo powszechnej wiedzy o pozytywnym wpływie transformacji cyfrowej nadal co piąta firma nie wykorzystuje technologii do zwiększenia swojej efektywności. Ograniczony dostęp do finansowania to jedna z najczęściej wymienianych barier w procesie transformacji cyfrowej MŚP. Co ciekawe, odpowiedzi przedsiębiorców wskazują, że problem ten dotyka w takim samym stopniu wszystkich badanych firm, bez względu na ich wielkość. Sugeruje to konieczność lepszego dostosowania wsparcia finansowego do potrzeb związanych z wdrażaniem technologii cyfrowych w MŚP – podsumował Ksawery Stojak.

Polecamy: