{"vars":{{"pageTitle":"Na co Polacy wydaliby prezent w postaci 50 tys. zł? "Mieć" jest wyżej niż "być"","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-nieruchomosci","dom","gotowka","inwestycje","mieszkanie-na-wynajem","mieszkanie","najnowsze","oszczednosci"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"25 lutego 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":736770}} }
300Gospodarka.pl

Na co Polacy wydaliby prezent w postaci 50 tys. zł? „Mieć” jest wyżej niż „być”

Polacy, zapytani na co przeznaczyliby prezent w postaci gotówki o wartości 50 tys. zł, najczęściej wskazywali na odłożenie jej na konto bankowe lub cele inwestycyjne, wynika z raportu Otodom „Szczęśliwy dom: Mieszkaniowe mieć czy być?”.

Do uczestników i uczestniczek badania skierowano prośbę: „Proszę sobie wyobrazić, że niespodziewanie otrzymuje Pan/Pani 50 tys. zł, które musi wydać w ciągu 12 miesięcy. Jak rozdysponowałaby Pan/Pani te środki?”.

Taka kwota, w zależności od sytuacji życiowej, mogłaby posłużyć do spełnienia marzeń, inwestycji czy kupna najbardziej potrzebnych rzeczy, na które wcześniej nie było funduszy. Jednak badani najczęściej wskazywali, że odłożyliby te pieniądze na konto bankowe (23 proc.). Druga najczęstsza odpowiedź to równolegle cele inwestycyjne (mieszkanie na wynajem, działka) oraz wydatki na cele napraw w domu lub mieszkaniu – na które wskazało po 17 proc. respondentów.

Najrzadziej ankietowani chciali przeznaczyć te pieniądze na zieleń w ogrodzie/na balkonie i dekoracje do mieszkania/domu (po 2 proc.), sprzęt RTV/AGD (5 proc.) czy nowe meble i aktywa finansowe (po 7 proc.). Tylko 8 proc. Polaków wskazało na wakacyjny wyjazd.

Obraz, jaki wyłania się z danych, układa się w pewną hierarchię preferencji, która nie stawia jednak opartego na przyjemności i beztroskiej radości z życia „być” ponad związane z praktycznymi potrzebami czy zapewnieniem stabilnej przyszłości „mieć”. To właśnie bowiem na „mieć” respondenci wydaliby najwięcej, częściej odkładając pieniądze na konto lub na cele inwestycyjne, niż przeznaczając je na wyjazd wakacyjny – komentuje dr hab. Mikołaj Lewicki, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego, cytowany w badaniu.

Jednocześnie badanie pokazało, że priorytety finansowe i podejście do zarządzania nieruchomościami zmieniają się wraz z etapami życia.

Młodzi dorośli, znajdujący się na początku swojej drogi zawodowej i finansowej, częściej skupiają się na różnego rodzaju inwestycjach, takich jak zakup pierwszego mieszkania, rozwijanie portfela inwestycyjnego czy poprawa standardu życia.  Z kolei starsze grupy wiekowe, posiadające już ustabilizowaną sytuację mieszkaniową, częściej koncentrują się na remontach, modernizacjach i naprawach posiadanych nieruchomości – podsumowują autorzy badania.

Polecamy też: