{"vars":{{"pageTitle":"Największa linia lotnicza w Polsce straci prawie 1 mld zł tylko w pierwszych trzech miesiącach epidemii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["linie-lotnicze","lockdown","loty","main","ryanair","samoloty","wyniki-finansowe"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"18 maja 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":53952}} }
300Gospodarka.pl

Największa linia lotnicza w Polsce straci prawie 1 mld zł tylko w pierwszych trzech miesiącach epidemii

Ryanair może stracić ponad 200 mln euro (ponad 912 mln zł) tylko między marcem a czerwcem tego roku z powodu praktycznie całkowitego uziemienia floty. Największy w Polsce przewoźnik spodziewa się też, że w całym roku obsłuży o połowę mniej pasażerów niż wynika to z pierwotnych założeń.

Rok obrotowy w jakim rozlicza się Ryanair trwa od 1 kwietnia do 31 marca.

W roku obrotowym zakończonym 31 marca 2020 – według którego rozlicza się Ryanair – linia przewiozła prawie 149 mln pasażerów – więcej o 4 proc. rok do roku.

Przychody irlandzkiego przewoźnika w tym okresie wzrosły o 10 proc., do 8,5 mld euro, a zysk netto wzrósł o 13 proc. i wyniósł miliard euro.

Ryanair zaznacza, że uziemienie floty od połowy marca zmniejszyło ruch o ponad 5 mln pasażerów i obniżyło zysk o ponad 40 mln euro już w zeszłym roku obrotowym.

Niepewna przyszłość

Przewoźnik poinformował także, że obecnie – czyli w okresie od kwietnia do czerwca – wykonuje mniej niż 1 proc. swojego zaplanowanego na ten rok programu lotów. Od lipca tego roku planuje natomiast realizować 40 proc. założonego przed wybuchem pandemii planu lotów.

W wyniku lockdownu Ryanair spodziewa się odnotować stratę netto w wysokości ponad 200 mln euro w samym pierwszym kwartale.

Wpływów finansowych na późniejsze kwartały spółka nie prognozuje, z powodu znacznej niepewności dalszego rozwoju pandemii.

Szacuje natomiast liczbę obsłużonych klientów. W całym roku obrotowym 2021 Ryanair planuje przewieźć mniej niż 80 mln pasażerów, co stanowi około 50 proc. pierwotnego celu wynoszącego 154 mln pasażerów.

Irlandzki przewoźnik podkreśla, że w przeciwieństwie do wielu konkurentów będących przewoźnikami flagowymi (czyli narodowymi), Ryanair nie otrzymuje pomocy państwa.

Między innymi z tego powodu prowadzi konsultacje ze związkami zawodowymi w sprawie zamknięcia baz, obniżek wynagrodzeń i redukcji miejsc pracy (głównie pilotów i personelu pokładowego).

W związku z lockdownem Ryanair zwolnił już część pracowników biurowych, o czy pisaliśmy tutaj.

Ryanair to największy przewoźnik lotniczy w Polsce. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2019 roku Ryanair przewiózł 11,95 mln pasażerów z i do Polski – co stanowiło 27,3 proc. udziału w rynku.

Druga największa linia w Polsce – LOT – przewiozła 11,79 mln pasażerów, dzięki czemu miała 26,9 proc. udziału w rynku.

Łącznie linie lotnicze z i do Polski przewiozły 49 mln pasażerów w zeszłym roku.

Czytaj także:

Druga najstarsza na świecie linia lotnicza ogłosiła bankructwo