{"vars":{{"pageTitle":"Nękali telefonami o „fotowoltaice”. UOKiK nałożył na nich kary","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kara-finansowa","marketing","najnowsze","uokik"],"pagePostAuthor":"Magdalena Borodziewicz","pagePostDate":"12 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":595823}} }
300Gospodarka.pl

Nękali telefonami o „fotowoltaice”. Teraz UOKiK nałożył na nich kary

Spółka Asmanta Call Center została ukarana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) za wykonywanie połączeń telefonicznych bez zgody konsumentów i wprowadzanie ich w błąd.

Asmanta Call Center prowadzi telemarketing na zlecenie innych firm. Konsultanci oraz „boty” dzwonią do klientów m.in. z propozycją wykonania instalacji fotowoltaicznych oraz z zaproszeniem na spotkania handlowe. Podczas rozmów przedsiębiorstwo zbiera również dane (tzw. leady) potencjalnych klientów. Asmanta wykonywała takie połączenia bez otrzymania na to zgody właścicieli numerów telefonów.

Dzwonienie z informacją handlową do osób, które nie wyraziły na to zgody, jest niedozwolone prawnie, o zgodę nie można również pytać na początku rozmowy – czytamy w komunikacie UOKiK.


Czytaj także: Zalando, Sephora, Media Markt i Glovo z zarzutami UOKiK. Chodzi o promocję


Konsumenci zgłaszali skargi do UOKiK w związku z niechcianym telemarketingiem, mówiąc wręcz o nękaniu telefonami.

Ponadto Asmanta przekonywała konsumentów, że mogą oni dostać 20,5 tys. zł dotacji na założenie mikroinstalacji fotowoltaicznej w ramach rządowego „Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021-2023”, podaje UOKiK. Tymczasem maksymalna dotacja mogłaby wynieść 5 tys. zł. Gdy klienci wyrażali zdziwienie, byli przekonywani o możliwości otrzymania zbyt wysokich dofinansowań. Straszono ich także wyłączeniem prądu i drastycznym wzrostem cen energii.

Zajmująca się telemarketingiem spółka Asmanta Call Center naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wykonywała za pośrednictwem konsultantów oraz zautomatyzowanego oprogramowania połączenia telefoniczne, nie mając uprzedniej zgody konsumentów na kontakt. Intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych to najczęstsze powody skarg konsumenckich – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Ponadto, jak podaje prezes UOKiK, podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzani w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji. – Za te nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem kary finansowe na firmę i osoby nią zarządzające. Nakazałem też natychmiastowe zaniechanie tych praktyk – dodaje.

Kary dla Asmanty

Asmanta Call Center otrzymała w 1 210 208 zł kary. Do tego dochodzą sankcje nałożone na osoby zarządzające spółką: Roberta Personę – 150 tys. zł i Marcina Sperkę – 100 tys. zł. Menedżerowie pracowali wcześniej w nieistniejącej już firmie Euro Callcenter, której również swego czasu przyglądał się prezes UOKiK. Tam również problemem był nierzetelny i uciążliwy telemarketing. Wiedząc o tym, ukarani musieli działać umyślnie. Osobiście odpowiadają więc za nieuczciwość Asmanty, czytamy w komunikacie.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


UOKiK przy pomocy organów ścigania wszczął postępowanie przeciw spółce Asmanta. Decyzja prezesa UOKiK o nałożeniu prawie 1,5 mln zł nie jest prawomocna. Możliwe jest odwołanie się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polecamy: