{"vars":{{"pageTitle":"Nie będzie trzeba odbierać awizo. Wiadomo, kiedy wejdą w życie e-Doręczenia","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["administracja-publiczna","e-doreczenia","firma","ministerstwo-cyfryzacji","najnowsze","poczta-polska","przesylki-polecone","urzedy"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"18 listopada 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":730652}} }
300Gospodarka.pl

Nie będzie trzeba odbierać awizo. Wiadomo, kiedy wejdą w życie e-Doręczenia

System do przesyłania e-Doręczeń, czyli elektronicznego odpowiednika listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 r., podało Ministerstwo Cyfryzacji.

Jak podkreśliło MC dzięki tej usłudze obywatele, firmy oraz podmioty publiczne otrzymają możliwość wymiany korespondencji poprzez wygodny i bezpieczny system doręczeń elektronicznych.

– e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. System do ich przesyłania zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 roku. To wtedy większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego będzie musiało umożliwić obywatelom prowadzenie z nimi takiej korespondencji, a więc zarówno odbierania, jak i wysyłania elektronicznych doręczeń – czytamy w komunikacie.

Co konkretnie zmieni się?

W praktyce oznacza to, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej, bez potrzeby wizyty na poczcie, bez konieczności odbioru awizo, które trafiło do skrzynki podczas nieobecności w domu.

Jak wskazuje Ministerstwo Cyfryzacji, w pierwszym etapie taką opcję udostępni większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w ten sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych.

Trzeba mieć skrzynkę do e-Doręczeń

Jednak, aby móc wysyłać i odbierać korespondencję urzędową, trzeba będzie założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Można będzie to zrobić, składając wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl.

W Polsce Krajowy System Doręczeń Elektronicznych (e-Doręczenia) jako usługę zaufania reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych. Dostosowuje ona krajowe przepisy do wymogów europejskich, dzięki czemu e-Doręczenia są równoważne prawnie z tradycyjnym listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Polecamy też: