{"vars":{{"pageTitle":"Niemcy otworzyli pierwszą "elektryczną autostradę"","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","nowe-technologie"],"pageAttributes":["elektromobilnosc","niemcy","pojazdy-elektryczne","samochody-elektryczne","transport-drogowy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"9 maja 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"09","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":7961}} }
300Gospodarka.pl

Niemcy otworzyli pierwszą „elektryczną autostradę”

We wtorek, 7 maja, niemiecki rząd otworzył pierwszy, niespełna dziesięciokilometrowy odcinek „e-autostrady”, czyli drogi pozwalającej hybrydowym ciężarówkom na ładowanie w ruchu, pisze Business Insider.

Autostrada zlokalizowana w okolicach Frankfurtu nad Menem umożliwia pojazdom ładowanie dzięki przewodom pod napięciem 670V rozwieszonym ponad jezdnią. Ciężarówki podłączone są do sieci niczym tramwaje – przy pomocy pantografów umieszczonych ponad kabinami kierowców. Podłączony w ten sposób pojazd porusza się wyłącznie dzięki energii elektrycznej z prędkością maksymalnie 90km/h.

Otwarcie drogi jest elementem programu niemieckiego ministerstwa środowiska „ELISA” (Electrified Innovative Heavy Traffic on the Autobahn – Innowacyjny Zelektryfikowany Transport Ciężki na Autostradzie). W projekt zaangażowany jest niemiecki producent m.in. sprzętów elektronicznych – firma Siemens, oraz rząd landu Hesja, gdzie przebiega autostrada.

Zdaniem Siemensa instalacja pozwala na oszczędności rzędu 20 tys. euro w przypadku czterdziestotonowej ciężarówki w skali 100 tys. przejechanych przez nią kilometrów.

Testy systemu zakończą się w 2022 roku. Wtedy też niemiecki rząd podejmie decyzję co do tego, czy inwestycje w „e-autostradę” będą kontynuowane. Jak do tej pory, Niemcy wydali na rozwój tego projektu 14 mln euro.

Dodatkowo niemiecki rząd wydał 70 mln euro, aby we współpracy z Volkswagenem i szwedzką Scanią skonstruować ciężarówkę zdolną do poruszania się po tej drodze.