{"vars":{{"pageTitle":"Paliwo na kartki to możliwy scenariusz? Na rynku może zabraknąć 3 mln baryłek ropy dziennie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["energetyka","niezaleznosc-energetyczna","olej-napedowy","paliwo","ropa","rosja"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"22 marca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":280269}} }
300Gospodarka.pl

Paliwo na kartki to możliwy scenariusz? Na rynku może zabraknąć 3 mln baryłek ropy dziennie

Niedobór oleju napędowego na światowych rynkach może oznaczać konieczność wprowadzenia reglamentacji dostępu do tego paliwa. Najbardziej narażona jest Europa – wskazują podmioty operujące na rynku paliw.

Na rynkach jest dostępne coraz mniej oleju napędowego. Braki są na tyle znaczące, że Europa jest narażona na „systemowy” niedobór tego surowca.

A to może z kolei oznaczać konieczność wprowadzenia limitów sprzedaży oleju napędowego na stacjach, wskazuje brytyjski dziennik Financial Times.

Jak podaje FT, powołując się na ekspertów pracujących w branży paliwowej, w efekcie sankcji nałożonych na Rosję, na rynku może zabraknąć ok. 3 mln baryłek ropy dziennie. Tak samo szacuje Międzynarodowa Agencja Energetyczna.

Dla porównania – Unia Europejska importuje od Rosji ropę w ilości ok. 2,7 mln baryłek dziennie. Odpowiada to za jedną czwartą konsumpcji tego surowca w UE.

Jeśli chodzi o olej napędowy, w skali całej Europy jest mowa o imporcie z Rosji, odpowiadającym aż za połowę zapotrzebowania. Drugą część kraje europejskie importują z państw Bliskiego Wschodu.

Już to oznacza, że mamy do czynienia z systemowym niedoborem podaży diesla – wskazuje cytowany przez „FT” Russell Hardy, szef szwajcarskiego operatora paliwowego Vitol.

Jak Europa poradzi sobie bez rosyjskiej ropy?

Jak wskazują eksperci cytowani przez brytyjski dziennik, kraje Bliskiego Wschodu mogą zwiększyć produkcję diesla kosztem produkcji benzyny – w Europie widać bowiem rosnącą popularność tego pierwszego paliwa.

Ale to nie rozwiąże całego problemu.

Zdaniem szefa Vitolu, kłopoty z podażą na rynku mogą być na tyle duże, że konieczne mogą okazać się limity na sprzedaż paliw w Europie.

Możliwe jest także tymczasowe zwiększenie mocy produkcyjnej przez niektóre kraje Zachodu – chodzi o Wielką Brytanię czy Norwegię. Gotowość do zwiększenia produkcji o 400 tys. baryłek ropy dziennie sygnalizuje także Kanada, jak informuje polski publiczny Think tank, Polski Instytut Ekonomiczny.

Ale wykorzystanie innych źródeł ropy może być problematyczne technologicznie. Rodzaje ropy wydobywane w różnych miejscach na świecie różnią się właściwościami.

Dlatego też Międzynarodowa Agencja Energetyczna podaje jako sposób na zmniejszenie europejskiego zapotrzebowania na rosyjską ropę zmniejszenie jej wykorzystania. W opublikowanym w ubiegłym tygodniu raporcie wskazuje, że ograniczenie transportu lotniczego i wybór komunikacji miejskiej zamiast prywatnych aut mogą być nieoczekiwanie skutecznym rozwiązaniem.

Zastosowanie ich na szeroką skalę we wszystkich państwach UE miałoby przynieść Wspólnocie Europejskiej oszczędność 2,7 mln baryłek ropy dziennie w ciągu następnych 4 miesięcy – a więc mniej więcej tyle, ile UE dotychczas importowała od Rosji.


Więcej o sytuacji na rynkach surowców piszemy m. in. w tych artykułach:


Chcesz pomóc Ukrainie i uchodźcom? Tutaj publikujemy krótką listę organizacji, gdzie można wpłacić pieniądze, zanieść rzeczy do zbiórki lub zadeklarować przyjęcie uchodźców: Jak pomóc Ukrainie? Lista zweryfikowanych zbiórek i organizacji pomocy humanitarnej

Przygotowaliśmy także poręczną, skrótową infografikę przedstawiającą różne formy pomocy oraz zweryfikowane organizacje pomocowe i zbiórki (angielska wersja poniższej infografiki jest dostępna pod tym linkiem).