{"vars":{{"pageTitle":"Orange Polska oskarżony o niezasadne pobieranie opłat. UOKiK wszczął postępowanie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kara","konsumenci","najnowsze","oplaty","orange-polska","postepowanie","uokik"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"12 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":354232}} }
300Gospodarka.pl

Orange Polska oskarżony o niezasadne pobieranie opłat. UOKiK wszczął postępowanie

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie przeciwko Orange Polska dotyczące niezasadnego pobierania opłat za niektóre usługi operatora – połączenia z infolinią oraz za diagnozę. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. obrotu.

– Do UOKiK docierały sygnały dotyczące opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, służącymi do zgłaszania usterek i reklamacji. Opłaty za połączenia są naliczane również w sytuacji, gdy konsument korzysta z oferty, w której ma nielimitowane rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach abonamentu. Co więcej, opłaty są pobierane nie tylko za faktyczny czas połączenia z konsultantem, ale również za czas oczekiwania na takie połączenie – podaje Urząd.

Działania Orange Polska mogą być niezgodne z artykułem 11 ustawy o prawach konsumenta, który stanowi, że „jeżeli przedsiębiorca wskazuje numer telefonu przeznaczony do kontaktowania się z nim w sprawie zawartej umowy, opłata dla konsumenta za połączenie z tym numerem nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy usług, z którego korzysta konsument”.

– Orange nie powinien obciążać swoich klientów kosztami połączeń z infolinią obsługową w taryfach, w których konsumenci nie są obciążani kosztami za połączenia z numerami komórkowymi. W takiej sytuacji, połączenie z udostępnianym numerem komórkowym infolinii powinno być bezpłatne. Co więcej, pobieranie opłat za połączenia reklamacyjne lub zgłoszenia awarii może stanowić przenoszenie na konsumentów ryzyka gospodarczego prowadzonej działalności. Takie działanie może zniechęcać konsumentów do dochodzenia roszczeń, np. gdy opłata za połączenie z infolinią przewyższać będzie kwotę sporną – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Drugą praktyką zakwestionowaną przez prezesa UOKiK jest pobieranie opłat za diagnozę, czy do zgłaszanego przez konsumenta w postępowaniu reklamacyjnym uszkodzenia doszło oraz tego, która ze stron przyczyniła się do jego powstania.

Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego obrotu.

UOKIK przygląda się również praktykom T-Mobile, w toku jest również postępowanie wyjaśniające wobec P4.