{"vars":{{"pageTitle":"Paliwo do samolotów z odpadów leśnych? Linia lotnicza KLM prowadzi badania","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news","nowe-technologie"],"pageAttributes":["holandia","klm","paliwa-alternatywne","samoloty","szwecja","zrownowazone-paliwo-lotnicze"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"2 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":156199}} }
300Gospodarka.pl

Paliwo do samolotów z odpadów leśnych? Linia lotnicza KLM prowadzi badania

Szwedzka Agencja Energetyczna przyzna fundusze na kontynuację badań nad rozwojem produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Surowcem wykorzystywanym do produkcji będą odpady leśne. Badania prowadzi KLM, holenderska linia lotnicza, we współpracy ze szwedzkimi firmami.

Badania nad paliwem z odpadów

Na ten cel przewidziano 5,1 mln koron szwedzkich, czyli równowartość około 500 tys. euro. Ta kwota pozwoli na dalszą pracę nad budową zakładu produkcyjnego, który do stworzenia SAF ma wykorzystać metodę Fischera-Tropscha.  Obiekt ma być ulokowany w regionie Vaxjo w Smalandii, obok stoi już zakład wytwarzający energię z surowców organicznych.

Zakład ma rozpocząć działanie w 2026 r., a szacowana produkcja sięgnie 16 kiloton SAF rocznie. KLM i jego partnerzy zakładają, że jeśli wprowadzenie w życie takiej produkcji się powiedzie, to infrastruktura wykorzystująca metodę Fischera-Tropscha będzie modelem dla innych miejsc produkcji.

Dzięki temu projektowi zwiększy się dostępność paliwa alternatywnego SAF na rynku w Szwecji oraz w Europie Północnej.

W projekt są zaangażowane linie lotnicze KLM oraz szwedzcy i holenderscy partnerzy: Södra, Växjö Energi, SkyNRG, RISE Research Institutes of Sweden oraz 2030-sekretariatet. Każda z tych firm ma różne kompetencje, dlatego będą w stanie zająć się wszystkimi aspektami przedsięwzięcia.

Zrównoważony projekt

Ustalenie właściwych ram środowiskowych dla tego projektu angażuje organizacje pozarządowe, szwedzki rząd, systemy certyfikacji, naukowców, Södrę i Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju w SkyNRG. Zrównoważony rozwój prac badawczych obejmuje bilans węgla i bioróżnorodność lasów. Uwzględniono też potencjalne efekty wynikające z wykorzystania pozostałości leśnych do produkcji SAF.

„KLM koncentruje wysiłki na poszukiwaniu nowych źródeł SAF, aby móc zwiększać wykorzystanie tego paliwa w operacjach. Dlatego rozwijamy technologię i inicjujemy budowę nowych zakładów produkcyjnych. (…) Odpady leśne są dostępne w dużych ilościach w Szwecji i innych krajach Europy, dzięki czemu nasze przedsięwzięcie zapowiada się optymistycznie”, mówi Karel Bockstael, Wiceprezes ds. Zrównoważonego Rozwoju w KLM.

Dekarbonizacja lotnictwa coraz bliżej

Ten projekt może w dużym stopniu przyczynić się do dekarbonizacji sektora lotniczego. Alternatywą do używanej obecnie nafty lotniczej jest zrównoważone paliwo lotnicze, czyli właśnie SAF. Jego zastosowanie pozwoli szybko i skutecznie obniżyć emisję dwutlenku węgla; w zależności od kilku czynników, można je zredukować o 75, a nawet 100 proc. Jednocześnie nie będą konieczne zmiany w infrastrukturze naziemnej i sprzęcie, które wymuszają samoloty na wodór lub energię elektryczną.

Elektryczny napęd Rolls-Royce’a zawita do samolotów