{"vars":{{"pageTitle":"Pandemia, zmiany technologiczne, spowolnienie - tak niemiecka motoryzacja kończy swój złoty wiek","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["makroekonomia","motoryzacja","niemcy","przemysl-samochodowy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"8 września 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":61535}} }
300Gospodarka.pl

Pandemia, zmiany technologiczne, spowolnienie – tak niemiecka motoryzacja kończy swój złoty wiek

Niemiecki przemysł motoryzacyjny ma złote lata za sobą – uważają ekonomiści Institut der Deutschen Wirtschaft w Kolonii.

W latach 2008-2018 firmy osiągały jeden rekord sprzedaży za drugim. Głównym motorem tego rozwoju był silny wzrost rynku chińskiego, z którego niemieccy producenci i dostawcy mogli czerpać zyski znacznie większe niż ich europejscy konkurenci.

W 2017 roku światowy popyt na produkty niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego stanowił prawie 10 proc. całkowitej wartości dodanej brutto w Niemczech. Nieco ponad 7 proc. całego zatrudnienia wynikało z tego bezpośrednio lub pośrednio.

W 2017 r. prawie połowa wszystkich zgłoszeń patentowych składanych przez osoby prawne w Niemczech pochodziła z branży motoryzacyjnej. Branża ta przyjęła na siebie kluczową rolę w niemieckiej działalności badawczej.

W 2019 r. światowy rynek motoryzacyjny skurczył się względem roku poprzedniego. Do tego dochodzą postępujące zmiany technologiczne w kierunku elektrycznego układu napędowego, co stanowi szczególne wyzwanie dla małych i średnich przedsiębiorstw w branży dostawczej.

Wiosną 2020 r. pandemia uderzyła w przemysł z ogromną siłą. Globalne łańcuchy dostaw zostały przerwane, a w kwietniu produkcja w Niemczech praktycznie się zatrzymała. Prawie 60 procent pracowników w przemyśle motoryzacyjnym pracowało na skróconym etacie i planowane są znaczące redukcje zatrudnienia, które mogłyby się znaleźć w sześciocyfrowym przedziale.

Konsekwencje spowolnienia nie mają jednak w żadnym wypadku jednakowego wpływu na przemysł. Producenci i główni dostawcy są stosunkowo dobrze przygotowani, ponieważ światowe rynki motoryzacyjne zaczynają się ożywiać.

Inaczej jest w przypadku mniejszych dostawców, którzy często są wysoce wyspecjalizowani. W ich przypadku negatywne skutki spowolnienia gospodarczego, zmian technologicznych i pandemii kumulują się.

Niemcy obniżyli VAT, aby walczyć z kryzysem po pandemii. Czy to działa?