{"vars":{{"pageTitle":"Pierwszy oferent szybkich pociągów dla Polski. Pesa wystartuje razem z Hiszpanami","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["inwestycje","news"],"pageAttributes":["bezemisyjny-transport","kolej-duzych-predkosci","najnowsze","transport"],"pagePostAuthor":"Katarzyna Mokrzycka","pagePostDate":"24 września 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":726296}} }
300Gospodarka.pl

Pierwszy oferent szybkich pociągów dla Polski. Pesa wystartuje razem z Hiszpanami

Bydgoska Pesa zawiązała sojusz z z hiszpańską firmą Talgo. Jego owocem ma być wspólna oferta pociągów dużych prędkości dla Polski. Przetarg na ten tabor ma zostać ogłoszony w Polsce w 2025 r.

Fabryka taboru szynowego Pesa z Bydgoszczy podpisała z hiszpańskim producentem pociągów dużych prędkości Talgo porozumienie w sprawie współpracy m.in. przy rozwoju sieci kolei dużych prędkości w Polsce, podała spółka.

Podpisany przez prezesa Talgo Carlosa Palacio i prezesa Pesy Krzysztofa Zdziarskiego dokument przewiduje przygotowanie założeń współpracy w trzech głównych obszarach biznesowych: przygotowanie oferty na zapowiadany proces zamówień na tabor dużych prędkości, który ma zostać ogłoszony w Polsce w 2025 r., przygotowanie oferty dla innych przyszłych projektów dużych prędkości na rynkach ościennych oraz określenie możliwości współpracy przy realizacji innych projektów kolejowych.

Pesa pracuje nad rozwojem projektu high speed  [wysokich prędkości] od kilku lat. Od początku zakładaliśmy, że zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym. Potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jestem przekonany, że wspólnie zaoferujemy pojazd, który idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza” – powiedział Krzysztof Zdziarski, szef Pesy, cytowany w komunikacie.

Nie możemy się doczekać przedstawienia możliwości naszej platformy bardzo dużych prędkości Talgo Avril, która jest już eksploatowana w Hiszpanii oraz modułowości i interoperacyjności Intercity 230, naszej gamy pociągów dalekobieżnych, które wkrótce zostaną wdrożone w Danii i Niemczech” – dodał Carlos Palacio.

Rozmowy o współpracy Talgo i Pesy trwały od ponad 2 lat. Negocjowano warunki porozumienia i warunki umowy, ale równolegle pracowały już zespoły techniczne, które przygotowywały założenia koncepcji wspólnego pojazdu i podział zadań w ramach przyszłych projektów.

Talgo ma już doświadczenia w produkcji taboru dużych prędkości, które są eksploatowane w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Kazachstanie, Uzbekistanie i Stanach Zjednoczonych.

(oprac. katm)