{"vars":{{"pageTitle":"PKN Orlen: digitalizacja może zmniejszyć emisje spółki o 35 proc. do 2030 roku","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["cyfryzacja","digitalizacja","emisje-gazow-cieplarnianych","neutralnosc-klimatyczna","pkn-orlen","sztuczna-inteligencja"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"2 grudnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":226247}} }
300Gospodarka.pl

PKN Orlen: digitalizacja może zmniejszyć emisje spółki o 35 proc. do 2030 roku

Digitalizacja ma potencjał do redukcji emisji nawet o 35 proc. do 2030 roku, dzięki funkcjom optymalizacji i automatyzacji – poinformowała kierownik programu digitalizacji w PKN Orlen Aleksandra Trojanowska podczas prezentacji raportu „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony rozwój potrzebuje technologii cyfrowych”, przygotowanego przez PKN Orlen wspólnie z Accenture.

„Podążamy za zmianą, wkraczając na drogę transformacji energetycznej. (…) Dlatego przede wszystkim stawiamy na rozwój i wdrażanie nowych technologii cyfrowych. Do 2030 roku przeznaczymy 140 mld zł na inwestycje związane z transformacją koncernu w kierunku grupy multienergetycznej, opartej o energetykę odnawialną i gazową, efektywną, niskoemisyjną produkcję rafineryjno-petrochemiczną, własne wydobycie węglowodorów oraz zintegrowaną ofertę dla klientów indywidualnych” – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

Narzędzia cyfrowe zmniejszą zużycie surowców

Jak dodała członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży detalicznej Patrycja Klarecka, dzięki narzędziom cyfrowym koncern już dzisiaj usprawnia przebieg procesów produkcyjnych, lepiej przewiduje przyszłe zdarzenia, minimalizuje zużycie surowców i energii, a w konsekwencji obniża emisyjność procesów produkcyjnych.

„Digitalizacja pozwala więc na pogodzenie celów biznesowych i środowiskowych, które są dla nas bardzo ważne. Duży potencjał ma również wykorzystanie technologii cyfrowych do budowania lepszych relacji z klientami. Digitalizacja umożliwia dotarcie do klientów wieloma kanałami, dzięki czemu można zaoferować im bardziej kompleksową ofertę oraz lepszą obsługę” – powiedziała Klarecka.

Jak wynika z raportu, digitalizacja wspiera działania z zakresu efektywności energetycznej. Z jednej strony oszczędzany jest koszt energii, z drugiej redukowane są emisje gazów cieplarnianych do atmosfery. Z kolei najpopularniejsza z technologii, czyli sztuczna inteligencja wspomaga optymalizację procesów, które wpływają na redukcję zużycia surowców i wody. Inteligentne narzędzia potrafią również przewidzieć ewentualną awarię maszyny i w ten sposób umożliwiają wczesne wyeliminowanie potencjalnych usterek.

Digitalizacja może również wesprzeć redukcję emisji gazów cieplarnianych. Może wpływać na decyzje konsumentów, tworzenie nowych modeli biznesowych czy transformację procesów i systemów – podaje Orlen.

„Cyfryzacja jest konieczna dla realizacji celów transformacji energetycznej w Polsce. Mamy coraz więcej, coraz tańszych sensorów, które są w stanie mierzyć coraz więcej rzeczy także na istniejącej infrastrukturze” – ocenił podczas prezentacji raportu dyrektor zarządzający w obszarze energetyka, chemia, górnictwo w Accenture Polska Mariusz Przybylik.

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie. Prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 86,2 mld zł w 2020 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 roku.

Co wstrząśnie (albo nie) światem w 2022 roku? 10 “szokujących prognoz” Saxo Banku