W ogłoszonym przez PKP Intercity przetargu na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem usług utrzymania ofertę złożył Newag, podał przewoźnik. Na realizację projektu z prawem opcji przewoźnik przeznaczy prawie 3,5 mld zł brutto, bez prawa opcji – blisko 2,31 mld zł brutto.
– Oferta została złożona przez firmę Newag S.A. i mieści się w zakładanej przez przewoźnika kwocie przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. Na tym etapie postępowania trwa weryfikacja złożonych ofert względem przyjętych kryteriów ich oceny, do których należy m.in. cena jednostkowa dostawy pojazdu czy stawka za świadczenie usług utrzymania. Podpisanie kontraktu zostało zaplanowane na czwarty kwartał 2023 roku. Pierwsze dwie lokomotywy powinny być dostarczone w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, całe zamówienie zaś musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od daty podpisania umowy – czytamy w komunikacie.
Szczegóły zamówienia PKP Intercity
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Wybrany producent będzie musiał uzyskać także dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego, podano.
W 2021 roku PKP Intercity podpisało umowę z Newag na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją 5 kolejnych pojazdów, z której to PKP Intercity skorzystało w czerwcu bieżącego roku. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto,przypomniano.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 r.; wchodzi w skład indeks sWIG80. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 964 mln zł w 2022 r.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2022 r. miał ok. 59 mln pasażerów.