{"vars":{{"pageTitle":"Planować czy nie planować? Plan budżetu na cały rok ma tylko 24% firm","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budzet","male-i-srednie-przedsiebiorstwa","mikroprzedsiebiorstwa","msp","najnowsze","wydatki"],"pagePostAuthor":"Magdalena Borodziewicz","pagePostDate":"5 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":654883}} }
300Gospodarka.pl

Planować czy nie planować? Plan budżetu na cały rok ma tylko 24% firm

Zaplanowany budżet, czyli zestawienie przewidywanych przychodów i wydatków na cały rok, ma 24 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP, wynika z badania Kaczmarski Group pt. „2024 rok z perspektywy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw”. Co czwarta firma w ogóle nie planuje budżetu, a decyzje podejmowane są w niej z dnia na dzień.

Najwięcej, bo 28 proc. firm, ma zaplanowany budżet na pół roku. Jedynie 24 proc. ma już rozplanowany cały rok, a co czwarta firma w ogóle nie prowadzi planowania budżetu, tylko podejmuje decyzje z dnia na dzień. Tymczasem to właśnie prognozowanie przychodów i kosztów determinuje bezpieczeństwo finansowe firmy. Bez takiego zestawienia trudno w ogóle podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Jeszcze trudniej wyznaczać sobie cele i kierunki rozwoju. To jak dryfowanie po oceanie bez mapy – powiedział prezes Krajowego Rejestru Długów Adam Łącki cytowany w komunikacie.

Zwolennikami planowania długoterminowego są przede wszystkim firmy budowlane i produkcyjne oraz częściej spółki niż jednoosobowe działalności gospodarcze. Pod względem wielkości, wśród firm, które mają już zaplanowany cały rok w zakresie przychodów i wydatków, pozytywnie wyróżniają się firmy średnie (zatrudniające od 50 do 249 pracowników) – blisko 30 proc. z nich ma taki plan.

Ale im mniejsza firma z sektora MŚP, tym mniejsza potrzeba planowania. Mniej niż połowa, bo 45 proc., mikrofirm (zatrudniających do 9 pracowników) przyznaje, że nie ma długoterminowego planowania budżetu i podejmuje decyzje z dnia na dzień. Z kolei w firmach średnich taką postawę prezentuje 5 proc. respondentów.


Czytaj także: Mikrofirmy chętniej biorą kredyty z banków. Są nowe dane BIK


Na pytanie, z jakim wyprzedzeniem planowane są zakupy firmowe na 2024 r., najwięcej, bo 24 proc. przedsiębiorców wskazuje, że planuje tylko pierwsze pół roku. Niewiele mniej, bo 23 proc. planuje cały rok, a 22 proc. z kwartału na kwartał. Tylko niewielka część przedsiębiorców (16 proc.) zakupy towarów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności takich jak produkty, półprodukty, licencje, oprogramowanie – woli w 2024 r. dokonywać na bieżąco.

Od czego zależy planowanie?

Największą spontanicznością, na poziomie 24 proc., wykazują się firmy usługowe. Ale one, w odróżnieniu na przykład od firm z branży przemysłowej, nie są uzależnione od komponentów czy surowców niezbędnych do produkcji konkretnego rodzaju materiałów i mających wpływ na prowadzenie działalności. W firmach produkcyjnych jedynie 6 proc. pozwala sobie na taką spontaniczność, bo tam bardzo często samo negocjowanie cen jest procesem długotrwałym, a znalezienie zaufanych dostawców trwa niekiedy wiele miesięcy – tłumaczy ekspert firmy faktoringowej NFG Emanuel Nowak.

– W przypadku drobnych zakupów firmowych przedsiębiorcy dość często wolą szukać okazji ad hoc, by kupić coś w konkurencyjnych cenach i jednocześnie nie zapełniać niepotrzebnie swoich magazynów. Wielu ma również nadzieję na stopniowy spadek cen w 2024 roku, więc tym bardziej woli poczekać na korzystniejszy moment – dodaje.

Aż 30 proc. mikroprzedsiębiorców deklaruje, że nie ma długoterminowego planowania. Z kolei zakupy firmowe zaplanowane na cały rok ma już co trzecia firma średnia i 31 proc. firm handlowych.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Nieco inaczej wygląda sytuacja z większymi wydatkami związanymi z działalnością, takimi jak zakup maszyn lub sprzętów, wynajem bądź zakup lokalu czy samochodu. Tutaj już więcej firm, bo 30 proc., planuje od razu cały rok, a 15 proc. w ogóle nie planuje podobnych inwestycji z wyprzedzeniem. Zwolennikami planowania dużych wydatków są przedsiębiorcy z branży produkcyjnej – 38 proc., i średnie firmy – 37 proc. Również i w tym wypadku mikrofirmy w największej części (18 proc.) zamierzają tego typu decyzje podejmować z dnia na dzień..

Ogólnopolskie badanie „2024 rok z perspektywy mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw” zostało przeprowadzone w grudniu 2023 r. na grupie 620 firm z sektora MŚP przez IMAS International na zlecenie Kaczmarski Group.

Polecamy: