{"vars":{{"pageTitle":"Podniesienie płacy minimalnej. Wpływy do budżetu zwiększą się o 6,2 mld zł w 2023 r.","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budzet","finanse","finanse-publiczne","najnowsze","placa-minimalna"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"16 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":356343}} }
300Gospodarka.pl

Podniesienie płacy minimalnej. Wpływy do budżetu zwiększą się o 6,2 mld zł w 2023 r.

Podniesienie płacy minimalnej do 3,49 tys. zł brutto od 1 stycznia 2023 r. i do 3,6 tys. zł od 1 lipca zwiększy wpływy sektora finansów publicznych w przyszłym roku o 6 260,8 mln zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r.

Koszty tych zmian po stronie przedsiębiorców mają kształtować się na poziomie 21 936,1 mln zł w 2023 r. Rozporządzenie zostało w tym tygodniu przyjęte przez Radę Ministrów i ukazało się w Dzienniku Ustaw.

Większe wpływy do budżetu

Podniesienie płacy minimalnej (i minimalnej stawki godzinowej odpowiednio o 22,8 zł od 1 stycznia 2023 r. i do 23,5 zł od 1 lipca 2023 r.) w ciągu dziesięciu lat ma zwiększyć wpływy do budżetu o 74 304,5 mln zł.

Największym beneficjentem zmian będzie Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (6 681,5 mln zł w 2023 r. i 77 226,5 mln zł do 2032 r. oraz Narodowy Fundusz Zdrowia (odpowiednio 1 615,6 mln zł w 2023 r. i 18 696,2 mln zł w dziesięć lat).

Jednocześnie – jak wynika z OSR – podwyższenie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę spowoduje wzrost wydatków budżetu państwa w 2023 r. o ok. 1 261,8 mln zł w 2023 r. z tytułu finansowania niektórych wynagrodzeń, składek i świadczeń, których wysokość relacjonowana jest do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Wyższe będą także wydatki jednostek samorządu terytorialnego o 1 291,4 mln zł w 2023 r.

Koszty płacy minimalnej po stronie przedsiębiorców mają kształtować się na poziomie 21 936,1 mln zł w 2023 r. (oraz 254 442,3 mln zł w ciągu dziesięciu lat), w tym po stronie małych i średnich przedsiębiorstw – 18 160,3 mln zł (oraz 210 646 mln zł w ciągu dziesięciu lat), a po stronie dużych firm – 3 775,8 mln zł (oraz 43 796,3 mln zł do 2032 r.).

Szybkie tempo niewskazane

Jak wskazano w OSR, nie jest możliwe dokładne oszacowanie wpływu podniesienia kwoty wynagrodzenia minimalnego na rynek pracy, gdyż jest to jeden z wielu czynników, które mają wpływ na sytuację gospodarczą i poziom zatrudnienia.

Wychodząc od teorii ogólnych, zakłada się jedynie, że zbyt gwałtowne – przede wszystkim niedostosowane do tempa wzrostu produktywności – podniesienie minimalnego wynagrodzenia za pracę, może niekorzystnie oddziaływać na gospodarkę, przyczyniając się do powstania ryzyka wzrostu inflacji, spadku zatrudnienia lub wzrostu bezrobocia, w szczególności wśród osób o niskich kwalifikacjach – czytamy w OSR.

Wskazano, że podwyższenie minimalnego wynagrodzenia za pracę może mieć wpływ na konkurencyjność firm, w tym konkurencyjność międzynarodową, zwłaszcza jeśli firmy te oparły swój model biznesowy na niskim poziomie kosztów siły roboczej. W tym przypadku podniesienie wynagrodzenia minimalnego może mieć wpływ na wzrost kosztów i spadek rentowności przedsiębiorstw.

Podwyższenie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych może mieć wpływ na rynek zamówień publicznych, w szczególności na koszty realizacji umów, które przewidują wynagrodzenie dla wykonawców na poziomie minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej, podsumowano.

Więcej o płacy minimalnej piszemy tutaj: