Choć coraz więcej osób deklaruje, że korzysta z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji przy wyborze produktów finansowych, to większość Polek i Polaków woli podpisać umowę z udziałem człowieka. W przypadku kredytów hipotecznych czy złożonych pożyczek najważniejsze pozostają zaufanie i bezpieczeństwo – wynika z badania ANG Odpowiedzialne Finanse.
Decyzje finansowe? Z człowiekiem u boku
Blisko dwie trzecie respondentów wskazało, że w przypadku złożonych produktów finansowych, takich jak kredyty hipoteczne, zależy im na osobistym kontakcie z doradcą. Nawet przy prostych pożyczkach gotówkowych 56 proc. Polaków ceni wsparcie eksperta. Wśród kobiet te wskaźniki są jeszcze wyższe i wynoszą odpowiednio 72 proc. (dla złożonych produktów) i 62 proc. (dla prostych).
– Polacy cenią sobie bezpośredni kontakt z ekspertem finansowym przy podejmowaniu decyzji kredytowych, nawet jeśli chodzi o relatywnie proste produkty, takie jak pożyczki gotówkowe. Wsparcie specjalisty daje im poczucie bezpieczeństwa oraz pewność, że dokonują optymalnego wyboru – mówi Katarzyna Dmowska, wiceprezeska ANG Odpowiedzialne Finanse.
Lepiej zaufać człowiekowi niż algorytmowi
Wyniki badania pokazują, że zaledwie kilkanaście procent osób deklaruje gotowość do samodzielnego korzystania z rozwiązań opartych wyłącznie na AI. Blisko jedna czwarta badanych chętnie skorzystałaby z opcji online, ale tylko przy zachowaniu możliwości konsultacji z ekspertem.
Powody? 29 proc. badanych wskazuje, że bardziej ufa człowiekowi. 28 proc. obawia się niezrozumiałych zapisów w umowach, a 26 proc. chce, by ktoś wyjaśnił im ryzyka związane z kredytem.
– Cenimy sobie prawdziwy kontakt z drugim człowiekiem, zwłaszcza gdy chodzi o ważne decyzje finansowe. To pokazuje, jak bardzo potrzebujemy nie tylko fachowej wiedzy, ale też empatii i doświadczenia, które ekspert może wnieść do rozmowy – komentuje Natalia Ciecióra z ANG Odpowiedzialne Finanse.
AI? Tak, ale z ostrożnością
Aż 75 proc. badanych nigdy nie korzystało z narzędzi opartych o automatyzację lub AI przy wyborze kredytu lub pożyczki. 44 proc. nie planuje z nich korzystać również w przyszłości. Powody? Najczęściej wymieniane to obawa przed błędem bez wsparcia człowieka (40 proc.), brak zaufania do algorytmów (38 proc.) i kwestie bezpieczeństwa danych (28 proc.).
Największą nieufność wobec AI deklarują osoby w wieku 35–44 lat i z wyższym wykształceniem. Jednocześnie niemal jedna trzecia badanych byłaby zainteresowana aplikacją mobilną, która umożliwiłaby porównanie ofert finansowych z udziałem AI. Największe zainteresowanie takim narzędziem wykazują osoby w wieku 18–24 lata.
Zaufanie fundamentem odpowiedzialnych finansów
Jak podkreślają autorzy badania, w czasach rosnącej cyfryzacji i automatyzacji wiele osób wciąż szuka kontaktu z doświadczonym doradcą. ANG Odpowiedzialne Finanse od 2010 roku buduje sieć specjalistów w niemal 400 lokalizacjach w Polsce, promując etyczne podejście do pośrednictwa finansowego i wartości, których nie da się zastąpić algorytmem.
Polecamy również:
- Jak naprawdę zarządzamy swoimi pieniędzmi? Oto Portret Finansowy Polaków
- Za niedługo porozmawiasz z kartą bankową. Visa i Mastercard chcą, żebyś robił zakupy przez sztuczną inteligencję
- Marzenie o własnym M czy finansowa pułapka? Jak kredyt hipoteczny zmienia życie Polaków
- Sztuczna inteligencja zamiast wyszukiwarki. Czy właściciele stron internetowych mają się czego bać?