{"vars":{{"pageTitle":"Polacy chcą ludzi, nie algorytmów. Przy kredycie ważniejsze zaufanie niż technologia","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ai","bankowosc","edukacja-finansowa","kredyt","main","najnowsze","robodoradztwo","sztuczna-inteligencja","zaufanie"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"22 maja 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":739753}} }
300Gospodarka.pl

Polacy chcą ludzi, nie algorytmów. Przy kredycie ważniejsze zaufanie niż technologia

Choć coraz więcej osób deklaruje, że korzysta z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji przy wyborze produktów finansowych, to większość Polek i Polaków woli podpisać umowę z udziałem człowieka. W przypadku kredytów hipotecznych czy złożonych pożyczek najważniejsze pozostają zaufanie i bezpieczeństwo – wynika z badania ANG Odpowiedzialne Finanse.

Decyzje finansowe? Z człowiekiem u boku

Blisko dwie trzecie respondentów wskazało, że w przypadku złożonych produktów finansowych, takich jak kredyty hipoteczne, zależy im na osobistym kontakcie z doradcą. Nawet przy prostych pożyczkach gotówkowych 56 proc. Polaków ceni wsparcie eksperta. Wśród kobiet te wskaźniki są jeszcze wyższe i wynoszą odpowiednio 72 proc. (dla złożonych produktów) i 62 proc. (dla prostych).

– Polacy cenią sobie bezpośredni kontakt z ekspertem finansowym przy podejmowaniu decyzji kredytowych, nawet jeśli chodzi o relatywnie proste produkty, takie jak pożyczki gotówkowe. Wsparcie specjalisty daje im poczucie bezpieczeństwa oraz pewność, że dokonują optymalnego wyboru – mówi Katarzyna Dmowska, wiceprezeska ANG Odpowiedzialne Finanse.

Lepiej zaufać człowiekowi niż algorytmowi

Wyniki badania pokazują, że zaledwie kilkanaście procent osób deklaruje gotowość do samodzielnego korzystania z rozwiązań opartych wyłącznie na AI. Blisko jedna czwarta badanych chętnie skorzystałaby z opcji online, ale tylko przy zachowaniu możliwości konsultacji z ekspertem.

Powody? 29 proc. badanych wskazuje, że bardziej ufa człowiekowi. 28 proc. obawia się niezrozumiałych zapisów w umowach, a 26 proc. chce, by ktoś wyjaśnił im ryzyka związane z kredytem.

– Cenimy sobie prawdziwy kontakt z drugim człowiekiem, zwłaszcza gdy chodzi o ważne decyzje finansowe. To pokazuje, jak bardzo potrzebujemy nie tylko fachowej wiedzy, ale też empatii i doświadczenia, które ekspert może wnieść do rozmowy – komentuje Natalia Ciecióra z ANG Odpowiedzialne Finanse.

AI? Tak, ale z ostrożnością

Aż 75 proc. badanych nigdy nie korzystało z narzędzi opartych o automatyzację lub AI przy wyborze kredytu lub pożyczki. 44 proc. nie planuje z nich korzystać również w przyszłości. Powody? Najczęściej wymieniane to obawa przed błędem bez wsparcia człowieka (40 proc.), brak zaufania do algorytmów (38 proc.) i kwestie bezpieczeństwa danych (28 proc.).

Największą nieufność wobec AI deklarują osoby w wieku 35–44 lat i z wyższym wykształceniem. Jednocześnie niemal jedna trzecia badanych byłaby zainteresowana aplikacją mobilną, która umożliwiłaby porównanie ofert finansowych z udziałem AI. Największe zainteresowanie takim narzędziem wykazują osoby w wieku 18–24 lata.

Zaufanie fundamentem odpowiedzialnych finansów

Jak podkreślają autorzy badania, w czasach rosnącej cyfryzacji i automatyzacji wiele osób wciąż szuka kontaktu z doświadczonym doradcą. ANG Odpowiedzialne Finanse od 2010 roku buduje sieć specjalistów w niemal 400 lokalizacjach w Polsce, promując etyczne podejście do pośrednictwa finansowego i wartości, których nie da się zastąpić algorytmem.


Polecamy również: