{"vars":{{"pageTitle":"Polak zjada 6 kg czekolady rocznie. Wartość rynku czekoladowego wzrosła o ponad 17%","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["czekolada","kakao","mondelez","najnowsze","rynek-czekolady","wedel"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"31 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"31","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":605017}} }
300Gospodarka.pl

Polak zjada 6 kg czekolady rocznie. Wartość rynku czekoladowego wzrosła o ponad 17%

Rynek czekolady w Polsce wzrósł pomiędzy lipcem 2022 r. a czerwcem 2023 r. o 17,3 proc. wartościowo do 10,32 mld zł, zaś ilościowo wzrost sięgnął 2,3 proc., poinformował dyrektor zarządzający firmy Wedel Maciej Herman. W ciągu najbliższych 5 lat konsumpcja w Polsce będzie rosła.

W 2028 r. konsumpcja czekolady może sięgnąć 6,4 kg na osobę, czyli o ok. 8,5 proc. więcej niż obecnie.

– W 2022 r. wartość światowego rynku czekolady wyniosła 113,6 mld dolarów, a według prognoz między 2022 a 2028 r. rynek urośnie o ok. 51 pr oc.do 170,5 mld dolarów, zaś w 2023 r. urośnie o ok. 10 mld dolarów. Wartość polskiego rynku czekolady według Nielsena to 10,315 mld zł na koniec czerwca 2023 r. (lipiec 2022 – czerwiec 2023), a to wzrost o 17,3 proc rok do roku wobec 8,794 mld zł (lipiec 2021 – czerwiec 2022). Z kolei ilościowo rynek wzrósł o 2,3 proc. do 211,1 tys. ton z 206,35 tys. ton – powiedział dyrektor na konferencji prasowej i zaznaczył, że różnica dynamik wartościowej i ilościowej wynika z rekordowej inflacji w Polsce.

Dodał, że w 2022 r. spożycie czekolady w Polsce wyniosło ok. 5,9 kg na osobę, a w ciągu najbliższych pięciu lat konsumpcja będzie rosła i w 2028 roku może sięgnąć 6,4 kg na osobę, czyli o ok. 8,5 proc. więcej niż obecnie (w 2025 r. może to być 6,0 kg, w 2026 r. – 6,1 kg, a w 2027 r. – 6,2 kg). Niemcy spożywają obecnie ok. 8,4 kg, Irlandia 7,7 kg, Szwecja 7,4 kg, Wlk. Brytania 7,2 kg, a Bułgaria 6,6 kg.

– Patrząc na kilka lat do przodu to jesteśmy umiarkowanymi optymistami, jeśli chodzi o rynek pod względem ilościowym, ale przewidywanie co do wartości w obecnej sytuacji i co będzie nawet za trzy miesiące, jest prawie niemożliwe, bo jeszcze trzy miesiące temu nikt się nie spodziewał że cena kakao tak wystrzeli w górę. Jest tak dużo zmiennych w Polsce, że trudno coś przewidzieć. Cały czas są problemy z produkcją i cenami surowców, problemy z inflacją, co wpływa na decyzje konsumenta. Natomiast kwestie wpływu pandemii mamy już za sobą – dodał.

Zaznaczył, że ceny kakao na światowych rynkach cały czas rosną i są obecnie najwyższe od 46 lat – pod koniec sierpnia br. cena kakao na londyńskiej giełdzie wynosiła 2 888 funtów za tonę, czyli o 60 proc. więcej rok do roku.

Herman wskazał, że Polska jest trzecim największym eksporterem czekolady w Unii Europejskiej (pod względem ilościowym) – w 2022 r. wyeksportowaliśmy 295 tys. ton produktów, po Niemczech (680 tys. ton) i Holandii (322 tys. ton), zaś cała UE – 2,5 mln ton.

Polska jest też czwartym eksporterem na świecie (po Niemczech, Belgii i Włoszech) pod względem wartości eksportu produktów czekoladowych, który wyniósł 2,4 mld dolarów w 2022 r. Oznaczało to 7,1 proc. udziału w światowym eksporcie.

Wedel to jeden z trzech największych producentów słodyczy czekoladowych w Polsce, należy do południowo-koreańskiego i japońskiego konglomeratu Lotte Goup. Wraz z firmą Mondelez oraz Ferrero posiadają łącznie około 45 proc. polskiego rynku słodyczy czekoladowych.

Czytaj też: