{"vars":{{"pageTitle":"Policja i banki ostrzegają przed nową metodą oszustwa. Tych danych nigdy nie podawaj","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["cyberprzestepczosc","komenda-glowna-policji","kradziez","najnowsze","zwiazek-bankow-polskich"],"pagePostAuthor":"Zuzanna Cichowska","pagePostDate":"8 lutego 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":672793}} }
300Gospodarka.pl

Policja i banki ostrzegają przed nową metodą oszustwa. Tych danych nigdy nie podawaj

Rośnie ilość przestępstw w przestrzeni cyfrowej, tzw. spoofing telefoniczny. Przestępcy podszywają się pod pracowników banków i wyłudzają w ten sposób dane ich klientów. Przed procederem ostrzegają same banki, ale też Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji.

Według Związku Banków Polskich popularność tej metody oszustwa jest coraz większa. A wynika ona z nieostrożności oraz braku dostatecznej wiedzy wielu Polaków na temat cyberbezpieczeństwa.

Działanie spoofingu telefonicznego polega na tworzeniu fałszywych połączeń telefonicznych, w których przestępcy podają się za pracowników banku. Metoda działania polega na tym, że fałszywy pracownik banku informuje klienta, że zatrzymał proceder wyłudzenia z jego konta bankowego kwoty w wysokości 500 zł. Następnie oszust pyta o to, czy klient realizował ten przelew. Gdy klient zaprzeczy, podający się za pracownika banku poinformuje go, że ktoś przejął jego konto.

Kolejnym krokiem jest zapytanie klienta banku, czy posiada konta w innych bankach. W momencie odpowiedzi potwierdzającej, oszust zaczyna mówić mu o zagrożeniach związanych z utratą środków pieniężnych na innych jego kontach. Ostatecznie przestępca poprosi o przekierowanie swoich oszczędności na tzw. konto techniczne.

Nigdy nie podawaj tych danych

Należy pamiętać, że pracownik żadnego banku nie będzie w rozmowie telefonicznej potrzebować od nas loginu oraz konta bankowego, podkreślają przedstawiciele Związku Banków Polskich. Wszelkie próby uzyskania od nas tych informacji będą wskazywały na proceder przestępczy.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Jeżeli mamy podejrzenie popełnienia spoofingu telefonicznego, możemy natychmiast skontaktować się z bankiem oraz zablokować wszystkie możliwości dostępu do konta. Każdy bank posiada własną politykę na temat cyberbezpieczeństwa, dlatego warto się z nią zaznajomić, aby uniknąć w przyszłości prób kradzieży.

Przestępcy mają wiele metod na wyłudzenie pieniędzy. Poza spoofingiem telefonicznym, istnieją próby oszustw związanych z przejęciem kodów do wpłat wysyłanych z social mediów oraz podejrzane wiadomości, od osób, które podają się za członków rodziny oraz znajomych.

Kampania społeczna organizowana m.in. przez Związek Banków Polskich, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji ma zwiększyć świadomość społeczeństwa o zagrożeniach w przestrzeni cyfrowej.

Polecamy: